vrijdag 10 juni 2005

Inspirerend: coaching in samenwerking met VO

Gisteren had ik al verteld wat ik belangrijk vind bij het coachen van een ThinkQuest team. Wat ik in veel verantwoordingen van coaches van Junior-teams las, was dat zij van mening waren dat je als coach ook verstand moet hebben van het bouwen van een website. Daar ben ik het niet mee eens. Natuurlijk is het handig als je als coach weet hoe een website gebouwd moet worden, maar voor dat deel van het werk kun je ook heel goed een beroep doen op anderen. Wel moet je in het voortraject duidelijk maken dat als jij noch het team die kennis in huis hebben, er iemand gezocht moet worden die dat wel heeft en het team kan begeleiden in dat traject. Voor leerlingen van basisscholen is het misschien lastig om zelf iemand te vinden; voor de coach is dat vermoedelijk makkelijker. Misschien ken je zelf iemand die daarvan verstand heeft, of kun je de ouders van de (andere) teamleden vragen of zij iemand in hun kennissenkring hebben die het team kan begeleiden in dat proces. Of je kunt daarvoor misschien een beroep doen op leerlingen van een school voor voortgezet onderwijs in de buurt.

In Goes was er dit jaar een bijzondere samenwerking tussen de PO en VO in Goes. Drie Havo-leerlingen van Frans Peeters, docent informatica aan het het St. Willibrordcollege, hadden als Praktische Opdracht (PO) gekregen om een team te begeleiden van 4 leerlingen van groep 6 en 7 van Peter Reinders, leerkracht aan de Holtkampschool. Voor beide groepen leerlingen was dat heel leerzaam. Voor de leerlingen VO was het een ervaring om de stof uit te leggen aan die kinderen, ik denk dat voor de leerlingen PO een geweldige ervaring was om les te krijgen van die VO-leerlingen, en ik denk dat daarnaast ook de samenwerking tussen 2 de scholen een positieve uitwerking gehad zal hebben. Ik vond het in ieder geval een bijzonder goed initiatief, en ik denk zo'n samenwerking duidelijk maakt dat je als coach niet persé zelf hoeft te weten hoe websites gebouwd worden: daarvoor zijn altijd andere mensen te vinden.

Geen opmerkingen: