woensdag 15 juni 2005

Lezen leerlingen van de basisschool nog wel?

Er wordt nogal eens geklaagd dat 'kinderen nooit meer lezen tegenwoordig'. De Stichting Lezen heeft hiernaar onderzoek gedaan, en dat blijkt nogal mee te vallen. Liefst driekwart van de basisschoolleerlingen uit de groepen zeven en acht leest thuis, buiten schooltijd, ten minste een keer per week. Meisjes lezen vaker dan jongens: 41% leest een keer per dag of vaker en 5% nooit; bij de jongens is dat 26% en 15%.

In het onderzoek wordt ook gekeken naar andere activiteiten van deze kinderen, zoals internetten, sporten, televisiekijken en het spelen van computergames. Deze aktiviteiten worden hoog gewaardeerd: ze worden door de onderzochte groep gewaardeerd met een rapportcijfer hoger dan acht. Lezen krijgt een zeven. Het spelen van computergames is vooral in trek bij jongens: zij geven een 9 voor gamen en een 6,4 voor lezen. Meisjes waarderen internetten het hoogst: 8,6 tegen 7,5 voor lezen.

Ik vind de uitkomsten niet onaardig: ik denk dat lezen tussen alle andere vormen van tijdsbesteding geen slechte plek heeft bij kinderen uit groep 7 en 8 van de basisschool. Het kan natuurlijk nog wel beter, en daarvoor heeft de Stichting Lezen ook allerlei suggesties. Aardig is daarbij overigens dat er bij leesbevordering ('oude' media) ook aandacht komt voor de nieuwe media. Tijdens een conferentie op 2 en 3 juni j.l. was er een interessante bijdrage van Lilian Bolt over interactief literatuuronderwijs. Shakespeare had blijkbaar ongelijk: 'The twain shall meet and have met' ;-)

Geen opmerkingen: