In het onderzoek wordt ook gekeken naar andere activiteiten van deze kinderen, zoals internetten, sporten, televisiekijken en het spelen van computergames. Deze aktiviteiten worden hoog gewaardeerd: ze worden door de onderzochte groep gewaardeerd met een rapportcijfer hoger dan acht. Lezen krijgt een zeven. Het spelen van computergames is vooral in trek bij jongens: zij geven een 9 voor gamen en een 6,4 voor lezen. Meisjes waarderen internetten het hoogst: 8,6 tegen 7,5 voor lezen.
Ik vind de uitkomsten niet onaardig: ik denk dat lezen tussen alle andere vormen van tijdsbesteding geen slechte plek heeft bij kinderen uit groep 7 en 8 van de basisschool. Het kan natuurlijk nog wel beter, en daarvoor heeft de Stichting Lezen ook allerlei suggesties. Aardig is daarbij overigens dat er bij leesbevordering ('oude' media) ook aandacht komt voor de nieuwe media. Tijdens een conferentie op 2 en 3 juni j.l. was er een interessante bijdrage van Lilian Bolt over interactief literatuuronderwijs. Shakespeare had blijkbaar ongelijk: 'The twain shall meet and have met' ;-)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten