woensdag 1 juni 2005

SEB: docentexemplaren beter georganiseerd?

Van de site van SEB:

SEB (Samenwerkende Educatieve Boekverkopers) is een samenwerkingsverband van de achttien grotere zelfstandige studieboekhandels in Nederland. De doelstelling is om in goed overleg met uitgevers en scholen te komen tot een zo efficient mogelijk distributie en service- systeem.

Wat ze precies doen bij de SEB is op de site (nog) niet te vinden, maar ik heb daarover kort gesproken met de man achter SEB, Ruud Wink (directeur). Ik begreep van hem dat de samenwerking is opgezet om als Educatieve Boekverkopersgezamenlijk de positie te versterken. Op dit moment is de SEB bezig om via schoolboek.nl een complete database met webshop te ontwikkelen waarin straks alle educatieve boeken zijn te vinden die in Nederland te koop zijn.

Ik ben zelf een grote voorstander van een sterke boekhandel: het is mij jaren een doorn in het oog dat docentexemplaren tegenwoordig rechtstreeks aangevraagd moeten worden bij de uitgevers. Zij kennen namelijk de meeste docenten niet, en kunnen vaak totaal niet beoordelen of de vraag om een docentenexemplaar terecht is of niet. Gevolg: sommige docenten vullen hun boekenkasten met allerlei schoolboeken, soms helemaal gratis, en soms tegen betaling van de verzendkosten. Maar als je als school een beoordelingsexemplaar vraagt van een boek omdat je overweegt een nieuwe methode in te voeren, kan daar ineens enorm lastig over gedaan worden. Toen ik begon met werken was dat anders: ik vroeg voor de school alle docentexemplaren aan, en overlegde met de boekhandel wat nodig en handig was. De boekhandel kende de uitgevers en hun methoden en informeerde mij daarover. Ik kende de docenten en kon op mijn beurt hen informeren over wat er op hun vakgebied te vinden was. Beoordelingsexemplaren werden in enkelvoud aangevraagd door mij, en gecirculeerd onder de betreffende docenten. Dat scheelde de uitgever heel wat boeken. Ik kon zonder problemen de boeken aanvragen: de boekhandel wist immers dat als de aanvraag van mij kwam dat er al met een kritisch oog naar gekeken was. Een goede samenwerking, vond ik, maar de uitgevers besloten anders: zij wilden graag zelf direct contact hebben met hun klanten. Een goed idee, maar natuurlijk totaal onmogelijk in de praktijk: te veel docenten en te veel uitgevers.

Ik hoop dat SEB in de toekomst aan die situatie wat kan veranderen. Ik denk dat uiteindelijk zowel de uitgevers (minder docentexemplaren), de boekhandel (beter contact met hun klanten) en de docenten (je krijgt wat je nodig hebt, zonder verzendkosten te hoeven betalen) er wel bij zullen varen!

Maar kijk in ieder geval de komende tijd regelmatig op de site van de SEB. Ze hebben op dit moment in ieder geval al geregeld dat je bij de aangesloten boekhandels met korting een rekenmachine kunt aanschaffen. Ik kon niet achterhalen om welke rekenmachine het gaat, maar als ouder van twee schoolgaande kinderen weet ik hoe kostbaar die dingen zijn, dus elke korting daarop is meer dan welkom ;-)

Geen opmerkingen: