vrijdag 23 september 2005

Iedereen leest: taal dichtbij halen met beelden


Gisteren schreef ik over de publicatie 'Wat weten we over taal en ict' van John Bronkhorst. In die publicatie staat dat één van de zaken die uit onderzoek naar voren zijn gekomen is dat jongeren beelden als persoonlijk en subjectief ervaren, en taal meer objectief en algemeen geldend. Dat betekent dus dat we taal dichter bij leerlingen kunnen halen door er beelden aan te koppelen.

Een (Vlaams) initiatief dat daar goed gebruik van maakt, en dat ook zeer bruikbaar is voor het onderwijs is 'Iedereen leest'. De bedoeling van Iedereen leest is dat boekenlezers een filmpje maken over hun eigen 'leesleven'. Bijvoorbeeld door te vertellen over hoe een boek hen heeft doen stoppen met roken, hoe ze gênant luidop lachten bij die grappige passage in de tram of hoe ze verliefd werden op een personage. Een leuk initiatief, waarmee lektuur dichter bij jongeren gehaald kan worden door er beelden van anderen bij te bekijken.

Je kunt natuurlijk ook zelf meedoen: deelname aan het initiatief staat open voor iedereen. Om er extra verdieping aan te geven kun je bijvoorbeeld aan de leerling vragen of hij een video kan maken die dezelfde sfeer of uitstraling heeft als het boek waarover hij/zij wil vertellen. Op de site van Iedereen leest staat een heel korte instructie hoe een videofilmpje gemaakt kan worden. Wie meer aandacht aan wil besteden aan het maken van een video, kan ook terecht op de site van Expose Your Talent. Daar zijn een aantal korte instructievideo's te vinden hoe een film wordt geproduceerd. Over die wedstrijd maandag meer.

Geen opmerkingen: