maandag 5 september 2005

Kijk uit: verslavingsgevaar!

Fysicus
Heerlijk was het om in de vakantie tijd te hebben voor allerlei zaken. Maar nog altijd te weinig als je leuke dingen aan het doen bent. Het spelen van de (adventure-)games Fysicus, Chemicus en Biotopia kostte me heel veel tijd. Maar ik heb er wel enorm van genoten!

Prachtige games zijn het, in de stijl van het spel Myst. Een mooie vormgeving, goed gebruik van geluiden, en zeer uitdagend. En daarbij ook nog eens prima geschikt voor het onderwijs omdat je om de raadsels op te lossen de nodige kennis moet hebben van de vakken natuurkunde (Fysicus), scheikunde (Chemicus) of biologie (Biotopia). In elke game zit daarom een soort bibliotheek verwerkt, die de speler regelmatig moet raadplegen. Bij Fysicus worden de onderwerpen warmteleer, optica, mechanica, geluidsleer en elektriciteitsleer aan de orde, bij Biotopia zijn dat dierkunde, celbiologie, plantkunde, genetica en menskunde en bij Chemicus wordt informatie gegeven over stoffen en hun eigenschappen, stoffen en stofveranderingen, atoomstructuur en chemische bindingen, elektrochemie, zuren/logen en neutralisatie en organische chemie. Biotopia

De games zijn behoorlijk pittig en het kost dan ook heel wat uurtjes, zoek- en leeswerk voordat je ze uit kunt spelen. Maar de voldoening is groot als je uiteindelijk de planeet hebt kunnen redden!Voor docenten is er van iedere game een 'walkthrough' beschikbaar waarin stap voor stap wordt uitgelegd wat je moet doen. Leerlingen zullen soms wat hulp nodig hebben. De teksten zijn weliswaar duidelijk, maar ook wat beknopt en wat meer uitleg zal voor sommige leerlingen zeker niet overbodig zijn. Ook het zoeken van de juiste attributen e.d. is niet altijd makkelijk. Leerlingen kunnen elkaar daarbij helpen, bijv. via een forum, maar een andere oplossing kan zijn om voor dit game een weblog te gebruiken waarin docenten en leerlingen elkaar steeds tips kunnen geven en vertellen hoe zij bepaalde problemen hebben opgelost.

De games zijn in Nederland helaas niet in de boekhandel verkrijgbaar, maar wel in webwinkels zoals proxis.nl en medioeurope.com. Ze kosten per stuk ca. € 40,00. In mijn FURL-archief heb ik beschrijvingen opgenomen van de games.

Chemicus

2 opmerkingen:

Sarah zei

Beste, ik hoop dat dit nog gelezen zal worden.
Ik lees hier dat er een volledige walkthrough is van deze spellen, ik heb het spel Biotopia sinds enige jaren en krijg het echt niet uitgespeeld.
Kan u mij deze bezorgen of een link of contactadres daarvoor?
Met vriendelijke groeten
Sarah

Sarah zei

Mijn e-mailadres: agente_009@hotmail.com

Sarah