dinsdag 6 september 2005

Mag leren ook leuk zijn?

In de afgelopen weken heb ik met veel mensen gepraat over games in het onderwijs. Niet vreemd als je weet dat ik betrokken ben bij de organisatie van de wedstrijd Make-a-Game ;-) Eén vraag die mij nogal eens werd gesteld, was of het nu eigenlijk wel nodig was om leren 'leuk' te maken. Waarom zouden we de leerstof altijd moeten opleuken; we moeten onze leerlingen toch ook leren om te gaan met niet-leuke dingen? Ik heb in mijn vakantie daarover eens mijn gedachten laten gaan en ben voor mezelf tot de conclusie gekomen dat ik het eigenlijk een rare vraag vind. Waarom?

Ik denk dat in essentie iedereen altijd wil leren. Ik heb nog nooit een baby gezien die niet wil leren bewegen, of een kind dat niet wil leren praten of lezen. De een begint later met leren dan een ander, maar uiteindelijk wil iedere baby, ieder kind (en volgens mij ook iedere volwassene) leren. Dat leren is niet altijd leuk. Een kind dat leert lopen valt vaak en menige traan wordt geplengd tijdens het leerproces. Ook als kinderen ouder zijn, valt leren niet altijd mee. Een topvoetballer in wording geniet er echt niet altijd van als hij/zij voor de zoveelste keer het veld over moet dribbelen, of als het maar niet lukt om bij een strafschop de bal in de rechterbovenhoek van het doel te krijgen. Toch zetten ze door; blijkbaar weegt het plezier om iets onder de knie te krijgen op tegen de inspanning die daarvoor geleverd moet worden. Wel kiest ieder zijn eigen moment en zijn eigen manier om iets te leren. Het ene kind begint al bij 8 maanden te lopen en doet dat door veel te oefenen, een ander begint veel later en kijkt eerst de kunst af bij anderen. Mijn zoon weigerde te lopen totdat hij bijna twee jaar oud was. Maar vanaf dat moment deed hij het goed en met volle overgave: hij was met geen mogelijkheid meer in de buggy te krijgen! Ik denk dan ook dat het uitgangspunt van het onderwijs moet zijn dat onze leerlingen iets willen leren, en dat het de taak is van docenten en leerkrachten om het goede moment en de goede manier te vinden. Het ene kind wil leren lezen door letter voor letter te leren; een andere leert liever door spelletjes te doen met letters en woorden.

Leerstof inbedden in games is één van de manieren waarop je lesstof aan kunt bieden aan leerlingen. Een manier die soms aansluit bij leerlingen, maar soms ook niet. Games zijn dus voor mij niet een manier om lesstof leuker te maken. Ik betwijfel zelfs of leerlingen gamen altijd leuk vinden. Observeer maar eens een gamer, en let op de wanhoop wanneer het niet lukt zoals hij/zij wil, wanneer er tegenslag is of de 'vijand' sterker dan gedacht. Bij mijn kinderen willen er dan nog wel eens wat krachttermen vallen. Leuk? Nee niet echt. Maar ze willen het spel absoluut onder de knie krijgen, oftewel: ze willen leren!! Leren is dus blijkbaar toch leuk, ook al is de weg naar het eindresultaat soms lang en zwaar.

En zo moet het volgens mij ook zijn. Stel je voor dat leren niet leuk is. Wat doen we onze kinderen dan aan? Ze gaan zo'n 12 tot soms wel 20 jaar naar school, en dat allemaal om daarna een leuke baan te vinden? Als leren vervelend zou zijn, dan is dat wel een heel fikse investering met een uiterst onzeker resultaat!

Games zijn voor mij niet een manier om lesstof leuk te maken, maar ze bieden wel de mogelijkheid om lesstof aan te laten sluiten bij de manier waarop sommige leerlingen willen leren. En games bieden andere mogelijkheden dan bijv. het aanbieden van lesstof door het laten maken van werkstukken of het bespreken van/discussiëren over lessen. Maar daarover meer in een volgende post!

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Mooie heldere uitzetting, Margreet. In grote lijnen ben ik het met je eens maar ik betwijfel je uitspraak 'dat in essentie iedereen altijd wil leren'. Bij de jonge kinderen die je beschrijft gaat dat zeker op omdat het leren hier nog min of meer intuitief (of 'ingeprogrammeerd') en imiterend gebeurt.

Als kinderen ouder worden gaan er volgens mij ook andere zaken meespelen bij het 'willen leren'. Het zich afzetten tegen wat er verwacht wordt van ouder en docent bijvoorbeeld maar ook het zich afzetten van ouder en docent zelf tegen wat het kind vaak liever doet. De kloof tussen wat 'moet' en wat 'leuk is' tekent zich hier jammer genoeg al af. Ik denk dat daar de basis ligt van de opmerking of leren altijd opgeleukt moet worden.

Nog oudere kinderen (zeker als ze niet meer leerplichtig zijn) kunnen nog meer moeite hebben met het 'willen leren'. Misschien zou het woord 'leerplicht' in dit licht beschouwd wel beter afgeschaft kunnen worden... Veel jongeren haken hier immers af omdat ze leren als een plicht beschouwen in plaats van een voorrecht.

Waar ik het helemaal mee eens ben is dat opleidingen op welk niveau dan ook moeten aansluiten bij de belevingswereld van jonge mensen om de unieke kansen die we met z'n allen krijgen om hen (mede) te vormen, ten volle te benutten. Probeer het vroege intuitieve leren terug te halen en hun intrinsieke motivatie aan te wakkeren met betekenisvolle leertaken. Er is niets mis met spelend leren of lerend spelen.

m2cm zei

Hoi Sybilla,

Ik denk dat alles afhangt van de vraag hoe je 'leren' definieert. Ook kinderen die zich afzetten tegen hun ouders/docenten willen iets leren, namelijk hoe ze zichzelf kunnen redden in de maatschappij. Ik denk dat we ons in het onderwijs veel meer moeten buigen over hoe we daarop in kunnen spelen. 'Opleuken' vind ik dan ook een term die daarbij niet past: voor mij is dat niet meer dan een sausje gieten over het bestaande lesmateriaal, terwijl ik meer een stijl van doceren voorsta waarbij je om te beginnen (samen met de leerlingen) kijkt welke aanknopingspunten er zijn tussen dat wat je als docent te bieden hebt, en wat de leerling vraagt. Pas dan kun je inspelen op die intrinsieke motivatie, volgens mij. Ik ken zelf het volgende - naar mijn idee zeer inspirerende - voorbeeld. Een leerling van groep 1/2 komt bij de juf omdat hij niet meer naar school wil. Hij vindt er niets meer aan. De juf vraagt wat hij dan wel wil doen. T.v. kijken, is het antwoord. Maar daar kan de juf niets mee. Iets anders dus. Biljarten, dat lijkt hem ook wel wat. De juf gaat akkoord. De leerling is dat jaar druk bezig met zijn biljart: tekenen op papier, bedenken wat je nodig hebt en hoe je daaraan moet komen, een model maken van papier en vervolgens het echte biljart, en dan een eerlijk schema maken want alle kinderen in de klas willen natuurlijk wel eens met dat prachtige biljart aan de slag. En natuurlijk wordt dan ook de stand bijgehouden. Resultaat: een heel tevreden leerling, die meer heeft geleerd dan wanneer hij het vaste programma had gevolgd. Het zal natuurlijk niet altijd lukken om zo goed overeenkomsten te vinden, maar ik denk dat ze er toch wel altijd zijn. Ook bij oudere kinderen. Laten we wel zijn: de meeste kinderen gaan toch iedere dag naar school, dus blijkbaar zien ze er op de een of andere manier wel de noodzaak van in om iets te leren. Vraag maar eens aan een middelbare schoolleerling waarom hij/zij op school komt; de meesten zullen (na wat aarzeling) toch antwoorden dat ze wel wat willen leren.

Groetjes!

Anoniem zei

Ik gebruikte de term 'opleuken' ook duidelijk als een voorbeeld van hoe het NIET moet. Al te vaak denkt men bij de jeugd aan te sluiten door juist alleen maar een sausje te gieten over het bestaande lesmateriaal (zoals klakkeloos het oefenmateriaal op CD-rom over te zetten).

Je verhaal van het biljart vind ik een voorbeeld van intuitief leren terughalen. De leerling zal dit dan ook waarschijnlijk niet als 'leren' definieren, daar heb je volkomen gelijk in. het betrof hier een betekenisvolle leertaak en een mooi voorbeeld van actief leren. Hulde aan de juf!

Wat je laatste opmerking betreft: gaan de meeste scholieren niet naar school 'omdat het moet'?

groetjes!

m2cm zei

Hoi Sybilla,

Leerlingen moeten natuurlijk naar school, maar ze moeten zoveel en ze doen lang niet alles. Blijkbaar maken ze daarin ook keuzes!

Groeten!