woensdag 7 september 2005

'Tussendoortjes' voor PO, maar ook voor (veel) ouderen!

Op het weblog Onderwijs.blogo.nl van Manja van Buul (erg de moeite waard overigens) vond ik een leuk document met 70 'tussendoortjes' voor in de bovenbouw van de basisschool. Spelletjes of oefeningen die je met je leerlingen kunt doen als je een paar minuten over hebt. Uit de inleiding van het stuk:
"Deze tussendoortjes (ook wel: energizers, ontspannings- en bewegingsspelletjes
etc.) zijn niet alleen bedoeld als “stoplap” maar kunnen ook heel goed ingezet
worden tussen de lessen door, als de aandacht dreigt te verslappen of als de
leerlingen al behoorlijk lang geconcentreerd hebben gewerkt. "
Ik vond het een leuk documentje; niet alleen voor in de klas, maar ook thuis kan het leuk zijn om zo'n oefening of spelletje te doen als je kind moeite heeft met bepaalde leerstof, of ook puur als ontspanning met een groepje kinderen tijdens een partijtje.

Ik deelde mijn 'vondst' via de Scholenlijst, en prompt kwam daarop de vraag of zoiets er ook was voor de onder- en middenbouw van het PO. Ik wist het niet, maar al heel snel kwam er een tip van een leerkracht van PCBS De Vlieger: op de site van Onderwijz.nl staan een heleboel korte spelletjes. De spelletjes staan gerangschikt per vak (rekenen, taal, beweging en ontspanning, geheugen en concentratie en diversen), en bij elk spelletje/oefening (m.u.v. rekenen) staat aangegeven voor welke groep het geschikt is (groep 1-2, 3-4, 5-6 en 7-8). Ook hier staan weer heel leuke dingen bij.

Ik heb beide links genoteerd bij mijn favorieten. Ik geef weliswaar geen les op een basisschool, en mijn kinderen zitten inmiddels al hoog en breed in het VO, maar sommige spelletjes die genoemd worden zijn ook bruikbaar voor (veel) ouderen die van breinbrekers houden!

2 opmerkingen:

Liekepiek zei

Hoi wat leuk, alleen kan ik die lijst met 70 tussendoor spelletjes niet openen. Heb jij hem ook op je blog staan ?

m2cm zei

@Liekepiek,

Manja heeft het weblog offline gehaald, maar het document is nog wel te vinden op het web. Je vindt het hier.