donderdag 29 september 2005

Veilig van je dip af, maar dan?

In het weblog van het NRC las ik het volgende bericht:

Jongeren die lijden aan depressies hebben baat bij hulpverlening. Dat blijkt uit een onderzoek dat het Trimbos-instituut deed in 2004 en 2005 via de besloten chatomgeving van Gripopjedip.nl. Het onderzoek richtte zich op het voorkomen van depressies. Via online cursussen op de site Gripopjedip.nl, die gemaakt is door Korrelatie, kunnen jongeren beter leren omgaan met depressieve klachten. "De interesse voor deelname is groot, de anonimiteit en onderlinge herkenning worden hoog gewaardeerd en de depressieve klachten nemen af", aldus het Trimbos-instituut. Een deelnemer aan het onderzoek: "Communiceren in een chatbox is veel gemakkelijker en je durft veel meer te zeggen."
Elke keer weer verbaas ik me erover dat mensen makkelijker praten via chat of mail. Ik herken het wel, maar ik ben me er wel van bewust dat je daarmee ook risico's neemt. Kinderen en jongeren zijn zich daar veel minder van bewust, en dat heeft soms nare gevolgen. Ik vraag me af of het verstandig is om die openhartigheid via dit soort initiatieven te stimuleren. Enerzijds snap ik dat het nuttig is om jongeren op die manier te helpen, anderzijds ben ik bang dat jongeren soms niet het verschil zien tussen deze veilige omgeving en andere - minder veilige - chatruimtes. Met als gevolg dat ze misschien wel hun dip kwijtraken, maar daarna gepest worden (of erger) via de chat. Ik hoop dat ze in de cursus jongeren leren dat openhartigheid bij het chatten soms heel goed is, maar dat je ook moet weten wanneer je beter terughoudend kunt zijn!

Geen opmerkingen: