dinsdag 4 oktober 2005

Les informatievaardigheden nuttig voor Rutte

Op dinsdag 20 september schreef ik over Mark Rutte die laat onderzoeken of het mogelijk is om mensen, die hun afstudeerscriptie hebben overgeschreven helemaal kunt uitsluiten van die studie. Pas afgelopen weekend kwam ik ertoe om zijn hele verhaal te lezen, dat te vinden is in het maandblad Opzij. Rutte antwoord op de vraag hoe gecontroleerd kan worden op plagiaat het volgende: '

Er zijn computerprogramma's de kunnen achterhalen of een stuk origineel is dan wel ergens anders op inernet al gepubliceerd. Ja, vraag mij niet hoe dat werkt, maar je moet je dat voorstellen als een soort mini-googletje dat razendsnel het hele internet door zoeft. Hier en daar wat woorden of een volgorde veranderen, leidt deze zoekmachine niet om de tuin. Ze herkent opbouw, redeneertrant en type woordgebruik.. Dus de plagiatoren vallen geheid door de mand.'

Hiermee geeft Rutte zonneklaar te kennen dat hij absoluut geen verstand heeft van hoe zoekmachines en plagiaatprogramma's werken. Ten eerste zoeven die niet razendsnel over het net, maar maken die indexen die geraadpleegd worden, ten tweede is er geen enkele zoekmachine of plagiaatprogramma dat het hele internet doorzoekt, en ten derde maken werken plagiaatprogramma's alleen goed als die niet alleen gebruik maken van internet, maar daarnaast 'gevoed' worden vanuit een door de universiteiten gevulde database van eerder en elders door studenten gemaakte scripties. Misschien dat Rutte er goed aan doet om een keer een lesje te volgen over zoekmachines en hoe die werken. Als hij dat in de vingers heeft zal hij vast niet meer dit soort uitspraken doen!

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Hij zegt toch ook: Ja, vraag mij niet hoe dat werkt. Dat ie vervolgens toch meent te moeten uitleggen hoe hij denkt dat het werkt hoort bij zijn vak.

m2cm zei

Hoi Gerard,

Dat vind ik een vreemde: hoort het bij zijn vak om eerst te zeggen dat hij het niet weet, en vervolgens de meest grote flauwekul te vertellen?? Dan vind ik staatssecretaris zijn wel een heel vreemd vak!

Anoniem zei

Nee, ik bedoelde het meer sarcastisch, het hoort bij zijn vak als politicus. Heb je een politicus al ooit horen antwoorden met: "oh, sorry, maar eerlijk gezegd weet ik het antwoord op uw vraag niet" ?