dinsdag 15 november 2005

Feedback in educatieve computerspellen

afstudeerscriptie-Marloes-NevenAfgelopen vrijdag zat ik met mijn dochter in het ziekenhuis te wachten totdat we aan de beurt waren voor een oogcontrole. Weinig spannend, dus mooi de tijd om wat leesvoer tot me te nemen. Ik had de afstudeerscriptie Communicatiestudies van Marloes Neven meegenomen en kon die nu lekker op mijn gemakje doornemen. De scriptie is getiteld 'Goed zo, ga zo door', en heeft als ondertitel 'Exloratief onderzoek naar de invloed van feedback van een leeftijdsgenoot en een docent in educatieve computerspellen'. Ik vind dat een interessant onderwerp omdat ik denk dat feedback een belangrijke factor is in het onderwijsproces, en mijn ervaring is dat feedback van medeleerlingen vaak veel meer invloed heeft op het leergedrag van kinderen dan van de docent.

In het kader van de afstudeerscriptie heeft Marloes ook onderzocht aan welke voorwaarden een educatieve computergame moet voldoen om als effectief onderwijsmiddel ingezet te kunnen worden. Ik citeer uit haar scriptie:

    Uit een aantal studies blijkt dat computerspelen effectief kunnen zijn wanneer een aantal maatregelen genomen worden:
    • Specifieke doelen en progressie in doelen. Leerlingen presteren beter als ze een specifiek doel krijgen, dan leerlingen die een meer algemeen doel krijgen (bijvoorbeeld: 'streef naar een zo hoog mogelijk waarde/score');
    • Feedback. Wanneer niet alleen product-feedback wordt gegeven, maar ook proces-feedback, leidt dit tot betere leerresultaten;
    • Richtvragen en advies kunnen de aandacht van de spelers richten op essentiële aspecten, ze bewust maken van bepaalde informatie, of van elementen die in de vergetelheid dreigen te raken;
    • Het is voor spelers eenvoudiger om tijdens en na het spel te leren van hun ervaringen, wanneer tijdens het spel niet alleen de voortgang wordt weergegeven, maar ook de geschiedenis van de acties. Zo kunnen leerlingen en leerkrachten inzicht krijgen in het gedrag door de acties (achteraf of tijdens het spel) te inspecteren, middels een 'replay' van het spel.
Voor degenen die op dit moment bezig zijn om (bijv. in het kader van de wedstrijd Make-a-Game) een educatieve game te bouwen, lijken me dit eenvoudige tips om te verwerken in het spel.

Overigens: ik kan iedereen aanraden de hele scriptie te lezen, want er staan nog veel meer lezenswaardige dingen!

Geen opmerkingen: