In het kader van de afstudeerscriptie heeft Marloes ook onderzocht aan welke voorwaarden een educatieve computergame moet voldoen om als effectief onderwijsmiddel ingezet te kunnen worden. Ik citeer uit haar scriptie:
- Uit een aantal studies blijkt dat computerspelen effectief kunnen zijn wanneer een aantal maatregelen genomen worden:
- Specifieke doelen en progressie in doelen. Leerlingen presteren beter als ze een specifiek doel krijgen, dan leerlingen die een meer algemeen doel krijgen (bijvoorbeeld: 'streef naar een zo hoog mogelijk waarde/score');
- Feedback. Wanneer niet alleen product-feedback wordt gegeven, maar ook proces-feedback, leidt dit tot betere leerresultaten;
- Richtvragen en advies kunnen de aandacht van de spelers richten op essentiële aspecten, ze bewust maken van bepaalde informatie, of van elementen die in de vergetelheid dreigen te raken;
- Het is voor spelers eenvoudiger om tijdens en na het spel te leren van hun ervaringen, wanneer tijdens het spel niet alleen de voortgang wordt weergegeven, maar ook de geschiedenis van de acties. Zo kunnen leerlingen en leerkrachten inzicht krijgen in het gedrag door de acties (achteraf of tijdens het spel) te inspecteren, middels een 'replay' van het spel.
Overigens: ik kan iedereen aanraden de hele scriptie te lezen, want er staan nog veel meer lezenswaardige dingen!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten