dinsdag 29 november 2005

Frik en zijn vriendjes

Onlangs kreeg ik een cd van Halloween: 'Frik en zijn vriendjes'. Het is een interactief prentenboek over Frik, Harrie en Piet. Ze wonen alle drie onder de grond, en vertellen over waar ze vandaan komen, waar ze nu wonen en je kunt ze opzoeken in hun huis. En ben je uitgekeken in hun huis, dan kun je met ze op stap. Naar de dierentuin of het circus of neem een kijkje in een ver land.

De cd is helemaal gesproken, er zijn liedjes te beluisteren en je kunt genieten van prachtige animaties. In de plaatjes kun je van alles aanklikken waardoor er iets gaat bewegen, er een liedje klinkt, een dier verschijnt enz. Typerend vond ik dat niet alleen ik van de cd heb genoten, maar ook mijn 15-jarige zoon. Er zijn zoveel dingen te ontdekken, en het geheel is met zoveel humor gebracht dat groot en klein hiervan kan genieten. Kinderen vanaf een jaar of 3 leren over hoe Frik, Harrie en Piet leven, wat ze eten, hoe mensen in verre landen wonen enz. Het verhaal biedt veel aanknopingspunten voor bijv. groepsgesprekken of werkstukken (hoe woon jij?).

Frik en zijn vriendjes is een uitgave van het voormalige Halloween Software. Helaas niet meer in de winkels verkrijgbaar, maar wie geïnteresseerd is kan voor de laatste exemplaren terecht bij Pompoen Multimedia: margreet at pompoenmulti.nl. Je moet er wel snel bij zijn: de voorraad is beperkt!

N.B. Voor wie denkt dat ik op de commerciële toer ben: ik heb geen aandeel in deze software, maar ik zou het verschrikkelijk jammer vinden als dit verloren gaat voor het onderwijs!

Geen opmerkingen: