woensdag 7 december 2005

Niet meer nodig!

Zelden ben ik het eens met Mark Rutte, maar een enkele keer kan ik bijna volledig achter hem staan. Afgelopen dinsdag vertelde hij in RTL Nieuws dat 'een staatsecretaris op het ministerie van Onderwijs niet meer nodig is'. Ik zou aan deze uitspraak maar één paar woorden willen toevoegen: volgens mij is 'een nieuwe staatssecretaris als Mark Rutte niet meer nodig'!

De gedachte achter zijn uitspraak is dat het onderwijs zichzelf wel kan redden. Dat ben ik met hem eens: we redden ons best in het onderwijs. Maar redt Nederland het ook met het huidige onderwijs, ervan uitgaand dat Nederland zich volgens de Lissabon-doelstellingen zich als kenniseconomie wil profileren. Om dat te kunnen bereiken, heeft het onderwijs alle hulp nodig die het kan krijgen. Niet zozeer om didactisch een invulling te kunnen geven aan het onderwijs, volgens mij, maar wel om een ambassadeur te hebben die de belangen van het onderwijs behartigt. Iemand die weet hoe belangrijk onderwijs is en dat ook van de daken afroept. Iemand die onze belangen vertegenwoordigt, onze visie verdedigt en zich dienend opstelt ten opzichte van het onderwijs. Een staatssecretaris die mij daarentegen het gevoel geeft dat ik nu groot genoeg geworden ben om mezelf te redden, die heb ik (en volgens mij velen in het onderwijs) inderdaad niet nodig!

Geen opmerkingen: