dinsdag 6 december 2005

Woordjes-overhoorprogramma

WRTSUit de nieuwsbrief van de community Nederlands, van Willy Weijdema, las ik over een programma om woordjes te overhoren. Omdat mijn kinderen mij daar nogal eens voor 'misbruiken' (zij vinden dat het mijn taak is om ze net zolang te overhoren totdat ze de woordjes kennen), ben ik snel gaan kijken of dit programma kan dienen als mijn virtuele alter-ego. Ik ben er enthousiast over.

Om het programma te kunnen gebruiken moet je eerst een gratis account aanvragen. Daarna kun je zelf je woordjes invoeren, wat natuurlijk op zich al een goede oefening is als je woordjes moet leren ;-) Na het invoeren kun je het programma vragen om je te overhoren. Dat kan op verschillende manieren:
  • de standaard-methode: je krijgt een woord, en daar moet je zelf de vertaling bij intypen;
  • de standaard-methode met hulp. Je krijgt dan een hint, bijv. de eerste letter van het antwoord, de medeklinkers of alle letters van het antwoord maar dan door elkaar gehusseld;
  • meerkeuzevraag: je kunt kiezen uit verschillende mogelijkheden. Een leuke optie daarbij is dat de antwoorden één voor één oplichten, en je moet het goede antwoord selecteren door op het juiste moment op de spatiebalk te drukken.


Verder kun je kiezen voor een snelle overhoring of voor een goede overhoring. Bij een snelle overhoring krijg je alle woorden één keer voorgelegd; een goede overhoring stelt net zolang vragen tot je alle woorden goed hebt vertaald. Uiteraard kun je er ook nog voor kiezen welke richting je wordt overhoord, bijv. Engels-Nederlands of Nederlands-Engels.

Een handige optie in het programma vind ik dat je er ook voor kunt kiezen om je lijsten te delen met anderen. Zo kun je met je medeleerlingen afspreken dat iedereen bij toerbeurt de woordjes invoert terwijl iedereen toegang krijgt tot de woordenlijsten van die klas.

En tot slot biedt het programma de mogelijkheid om de woorden te laten uitspreken. Dat wordt gedaan met Microsoft Speech en werkt daarom alleen in XP en Internet Explorer 6.0. Het vraagt enig installatiewerk voordat dit werkt, maar voor wie moeite heeft met de uitspraak van woorden of voor dyslectische leerlingen is het wel een handige toevoeging aan het programma.

Ik ben erg enthousiast over het programma. Woordjes leren blijft saai, maar voor mij is het een oplossing, en ook mijn kinderen zullen het vast en zeker waarderen. Want deze tutor wordt niet ongeduldig en begint ook niet te mopperen als ze hun woordjes (nog) niet kennen ;-)

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Mijn zoon gebruikt sinds vorig jaar Teach2000 (brugklas, nu 2e klas). Zijn cijfers schoten omhoog. Ik begrijp dat je die lijsten kunt importeren, maar heb jij deze programma's vergeleken met dit?
Hij is erg tevreden over Teach2000, maar dit is online, waardoor hij het natuurlijk ook in een tussenuur zou kunnen gebruiken.

m2cm zei

Dag Karin,

Teach2000 is ook een prima programma, vind ik. Wat ik alleen zo leuk vind aan WRTS is dat het speels is. Je kunt overhoren op de gewone manier (zonder allerlei tips), maar ook met allerlei hints. Vooral voor kinderen die niet al te best hun woordjes leren, lijkt me dat een goede manier van oefenen. Het programma werkt dan meer als repetitor, dan als overhoorprogramma. Misschien is het zelfs wel handig als mensen beide programma's naast elkaar gebruiken: Teach2000 als ze hun woordjes (redelijk) goed kennen, en WRTS als ze nog niet echt hebben geleerd, maar moeite hebben om woordjes te 'stampen'.

Groeten!

Anoniem zei

Ik ben zelf gebruiker van WRTS, eerst gebruikte ik Teach, maar WRTS is veel beter, veel meer mogelijkheden en veel gebruiksvriendelijker!
Als dit wegvalt ben ik gezien!

Anoniem zei

Ik ben zelf gebruiker van WRTS. Ik gebruikte ook eers Teach 2000 maar ik gebruik nu WRTS omdat ik dyslect ben. Met WRTS kan ik door een paar bestanden te downloaden zorgen dat mijn ingetypte woordjes worden uitgesrpoken. Dit leert voor mij veel makkelijker.

Anoniem zei

Teach2000 bevat volgens mij veel meer mogelijkheden. En de nieuweste uitgave heeft integratie met Wrts. Het beste van twee werelden!!

Groeten,
Marieke (moeder van twee overhorende jongens)

Anoniem zei

ik ben nu 2 jaar WRTS gebruiker. toen ik net wilde inloggen was ik mijn lijsten kwijt. vorig jaar was ik ook al mijn account kwijt.
voor alle WRTS gebruikers, 't is maar dat je het weet.

m2cm zei

@PixieFantasy,
Heb je al een mailtje gestuurd naar de beheerder van WRTS? Ik denk dat je lijsten nog wel ergens staan maar dat er ergens iets mis gaat bij het inloggen. Ik ben zelf nog nooit lijsten kwijt geraakt en heb nooit eerder dergelijke geluiden gehoord. Ik vermoed dus dat dit uitzonderlijk is.

Wat je overigens kunt doen om dit te voorkomen is een backup maken van je lijsten. Als je je lijsten downloadt en op je eigen p.c. opslaat kun je ze als dat nodig is zo weer inlezen in een nieuw account. Dan kun je daarna in alle rust uitzoeken wat er mis is gegaan!