maandag 9 januari 2006

Spelletjes

In de vakantie heb ik weer heel wat spelletjes gespeeld. Leuk: allemaal van die kleine spelletjes die je in een paar minuten 'wegspeelt'. Ik vind het heerlijk om me daarmee te ontspannen. Sommige van die spelletjes zijn erg educatief. Ik zal in mijn weblog de komende weken er een paar beschrijven. Uiteraard kun je ze ook in mijn FURL-archiefje terugvinden.

ArtithmetilesEen spelletje waarmee kinderen oefenen met rekenen is Arithmetiles. Je krijgt een speelveld gevuld met tegels met daarop cijfers. Met die cijfers moet je een som maken die als uitkomst het getal rechtsboven in de hoek oplevert. Je mag optellen, aftrekken, vermenigvuldigen of delen. Je hoeft alleen maar de getallen aan te klikken. Als je de goede cijfers aanklikt zet het programma er de juiste berekening bij. Om level 1 te halen moet je vijf sommen bedenken, voor level 2 zijn het er 6 enzovoort. Moeilijk is het niet, maar wel uitdagend, want hoe meer sommen je maakt, des te meer punten je krijgt. Bovendien levert de ene tegel meer punten op dan de andere, dus door slim je cijfers te kiezen kun je je score aanzienlijk verhogen. Ik denk dat kinderen van de basisschool het een uitdaging vinden om een hoge score te halen. En al spelend oefenen ze behoorlijk hun rekenvaardigheden!

1 opmerking:

m2cm zei

Dag Rick,

Dank voor je reactie. Natuurlijk zijn er games te bedenken die beter aansluiten bij de inhoud van de geschiedenisles dan Age of empires, en je hebt helemaal gelijk als je zegt dat het waarheidsgehalte van deze game niet helemaal is wat je ervan hoopt. Maar ik denk dat je ook Age of empires wel degelijk kunt benutten binnen je lessen. Al was het alleen maar door je leerlingen die deze game spelen als opdracht te geven om 10 historische onjuistheden te zoeken in de game. Of vraag de leerlingen een plan te bedenken voor een spel over Jeanne d'Arc: welke elementen vinden zij dat in zo'n spel moeten voorkomen, en hoe moeten die in een spel verwerkt worden? En zo zijn er nog wel meer opdrachten te bedenken.
Overigens: de BBC heeft een aantal meer 'aangepaste' games ontwikkeld voor het vak geschiedenis. Misschien vind je daar iets van je gading bij.