dinsdag 7 februari 2006

Een widget van school op je pc

widget RijksmuseumEen widget is een kleine programmaatje dat je op je bureaublad plaatst, waarmee je snel een veelvoorkomende taak kunt uitvoeren of informatie kunt opvragen. Het programma wordt meestal niet zichtbaar gemaakt met een klein ikoontje, maar is juist opvallend vormgegeven. Zo zijn er widgets in de vorm van schilderijtjes, een klok, een (bewegend) figuurtje op je p.c. en nog veel meer.

Onlangs heeft het Rijksmuseum een widget gelanceerd. De Rijksmuseumwidget laat je elk uur van de dag een ander kunstwerk uit de collectie zien. Als je het kunstwerk omdraait, krijg je korte informatie wie het werk heeft gemaakt, en wat je ziet. Klik je op 'meer informatie', dan ga je naar de website van het Rijksmuseum waar uitgebreide informatie te vinden is over het kunstwerk. Ik heb 'm op mijn laptop gezet, en kijk elke dag even welk schilderij getoond wordt. Zo neem ik (bijna) elke dag een stukje cultuur tot me; iets waar ik anders vast niet aan toe zou komen.

ProteinglimpseEr zijn verschillende sites waar je widgets kunt vinden die anderen gemaakt hebben. De bekendste is waarschijnlijk de site van Konfabulator, tegenwoordig van Yahoo. Konfabulator is het (java-)programma waarmee widgets op je p.c. laat werken. Op deze site vind je, naast enkele honderden widgets, ook een programma waarmee je zelf widgets kunt maken. Op de site 'Dashboardwidgets' worden de widgets erg overzichtelijk aangeboden in verschillende categorieën, o.a. de categorie 'Math and Science'. Op die site vond ik o.a. de widget 'Proteinglimpse', waarmee je de structuur van macromoleculen kunt bekijken.

Widgets zijn volgens mij een prima middel om ergens aandacht voor te vragen, en ik denk dat ze daarom ook voor scholen veel mogelijkheden bieden. Een widget voor roosterwijzigingen, een widget met kunstwerken die passen bij de lessen ckv, of met anw-vraagstukken, een widget met de nieuwe aanwinsten van de mediatheek en doorlinkt naar de catalogus van de mediatheek: er is veel te bedenken. Maar ik ben nog nergens een school tegengekomen die een widget aanbiedt? Zijn er al scholen die een eigen widget aanbieden?

En (ik ben nou eenmaal een grote fan van wedstrijdjes): is het niet een leuk idee om een wedstrijd uit te schrijven: wie maakt de leukste/handigste schoolwidget?

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Goed idee Margreet! Ik heb vorige week nog een informatica-docent het idee aan de hand gedaan om iets in de les te doen met het maken van widgets.

ik ga zei

Ik weet nog niet wat ik ervan moet denken. Waarom niet "gewoon" een RSS feed? Dat is natuurlijk minder mooi, maar houdt je desktop schoon en je hoeft er verder niets voor te downloaden. Als ik kijk bij de comments op de site van het Rijksmuseum is er al sprake geweest van storingen en moet je in bepaaalde gevallen een aangepaste versie downloaden.
Ik geloof in XML als universele tool voor dit soort dingen.

m2cm zei

@Willem,

'gewoon' een RSS-feed zou natuurlijk prima zijn, maar dat biedt grafisch geen mogelijkheden. Bovendien vind jij een RSS-feed gewoon, maar dat vindt lang niet iedereen. Een widget vind ik speelser dan een RSS-feed, en trekt ook meer de aandacht omdat je die steeds te zien krijgt als je op bureaublad kijkt. Veel leerlingen vinden het leuk om hun bureaublad te verfraaien: ik zie soms de meest prachtige achtergronden op p.c.'s bij leerlingen thuis! Maar daarnaast lijkt het me ook heel leuk als bijvoorbeeld een widget ontwikkeld wordt om informatie uit het roosterprogramma GpUntis op te halen. Als dat als open source aangeboden wordt (bijv. via CodeYard (http://www.codeyard.net/), kan iedere school er zijn eigen versie van maken of de widget verfraaien. Ik denk dat met de creativiteit van sommige leerlingen er hele leuke widgets kunnen ontstaan!

Anoniem zei

Leuk, handig en ik denk ook practischer dan een rss feed omdat je deze toch altijd in een html bestand moet zetten en je zoals ik het begrijp deze widget simpel (is dat wel zo?) op je bureaublad kan zetten.
Zeker ook de moeite waard om even op de scholenlijst te vermelden Margreet of is het een wedstrijd wie dit gaat doen? ;-)
Groet,
Ronald

Anoniem zei

Widgets hebben in principe niks te maken met RSS. Vergelijken heeft dan ook geen zin. Widgets zijn dingetjes die kleine functionaliteiten bieden (klokje, calculatortje, spelletje, RSS-feedje) op een eenvoudige en snelle manier.

Heb zelf een Van Dale widget gemaakt. Mac OSX 10.4 vereist: http://www.raggers.net/pathos/widgets.php