dinsdag 14 maart 2006

Maak je eigen wereldatlas

Dat Google Maps veel mogelijkheden biedt voor het onderwijs, is al wel bekend. Maar om daarmee aan de slag te gaan vraagt wel wat tijd in het programma te verkennen. Een heel gebruiksvriendelijk programma dat gebruik maakt van Google maps is Platial. Op Platial kun je op de kaarten van Google Maps een soort vlaggetjes plaatsen bij plaatsen. Bij elke vlag kun je de volgende informatie toevoegen:

  • een titel;
  • een adres van een website;
  • een (korte) beschrijving;
  • trefwoorden;
  • een plaatje of een link naar een plaatje op het web.

Platial

Daarmee is Platial volgens mij een heel handige site voor het vak aardrijkskunde, maar ook voor andere vakken. Je kunt als docent zelf plaatsen markeren en er een omschrijving bij geven, maar je kunt dat ook aan leerlingen vragen. 'Markeer alle steden die stadsrechten hebben gekregen', 'langs welke steden komen de schaatsers van de Elfstedentocht, en vertel van iedere stad iets bijzonders', 'op welke plaatsen in Nederland komt het plantje Zonnedauw voor', 'op welke plaatsen in Egypte zijn pyramides te bezichtigen', 'geef voor onze buitenlandse reis naar Venetië met vlaggen drie plekken aan die je wilt bezoeken, vertel wat bijzonder is aan die plekken en geef bij elke plek een website waar meer informatie te vinden is'. Door deze kennis te visualiseren met behulp van een kaart, zal die bij veel leerlingen beter beklijven.

Je kunt individueel werken, maar je kunt ook samenwerken en zo bijvoorbeeld met een groepje bijvoorbeeld het leven van iemand - letterlijk - in kaart brengen aan de hand van de plaatsen waar die persoon is geweest, of een kaart waarop graffitti van de hele wereld bij elkaar gebracht is. En zo zijn er natuurlijk nog veel meer opdrachten te bedenken. En je kunt ook gebruik maken van kaarten die anderen gemaakt hebben.

Het maken van je eigen kaart bij Platial is niet moeilijk: je meldt je aan bij Platial. Dat kan bijna anoniem: je hoeft eigenlijk alleen maar een e-mailadres op te geven. Daarna log je in, je kiest voor 'Add a place' en volgt de aanwijzingen. Ik ben benieuwd welke Nederlandse school als eerste de mogelijkheden van Platial gaat benutten!

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Dag Margreet,

Heb het direct even uitgeprobeerd. Is inderdaad niet moeilijk: http://www.platial.com/gerarddummer. Ik vind het werken met Google Earth toch nog aantrekkelijker moet ik zeggen. Ook het plaatsen van Placemarks valt in GE reuze mee.

Gerard Dümmer

m2cm zei

Hoi Gerard,

Ik ben het met je eens dat Google Earth uiteindelijk niet moeilijk te begrijpen is. Maar het is volgens mij wel een drempel: je moet toch echt je er eerst in verdiepen voordat je ermee aan de slag kunt gaan. Dit stukje gereedschap kan veel minder, maar je kunt ermee uit de voeten zonder een handleiding te lezen.

Anoniem zei

Is Patial niet dezelfde soort dienst die je ergens anders kunt krijgen?

Kijk op:

http://maps.yourgmap.com/v/y_f5_Trip_Croatia.html

m2cm zei

@John,
Inderdaad: volgens mij hetzelfde. Er zijn blijkbaar een aantal plaatsen waar dit wordt aangeboden. Het liefst zou ik zelf alles binnen Google Earth willen doen, omdat ik een grote voorstander ben van alles op één plek. Maar GE vind ik niet echt gebruikersvriendelijk, vandaar dat ik voor de minder ervaren computeraar graag wijs op deze basisinstrumenten. Ik heb er nu dus weer eentje meer bij mijn favorieten staan ;-).

Anoniem zei

Hoi Margreet,

Volgens mij is dit een van de vele afgeleide produkten van Google Maps.
Kijk maar eens op:

http://maps.yourgmap.com/v/y_f5_Trip_Croatia.html

Deze is gebruikt in het kader van een uitwisselingsproject tussen een Nederlandse en Kroatische school en is een onderdeel van het weblog dat mijn zoon heeft gem,aakt:

http://jorisinkroatie.blogspot.com/

Het is inderdaad een makkie om je markeerpunten op de map te zetten. Ook de combinatie map / satellite / hybride is natuurlijk mooi.

Toch vind ik het gebruik van "Maps" of "Google Earth" niet veel uitmaken. De veel verbeterde versie 4 van Google Earth, maakt het weer mooier. Volgens mij zit het vooral in twee dingen:
1. Trekt de PC op school het?
2. Is de docent bekend met de werking.