donderdag 27 april 2006

Kijk op de wijk

logo RIXToevallig: gisteren blogde ik over beleggingsspellen en nu lees ik in de NRC over een soort beleggingsspel waarbij je belegt in Rotterdamse wijken! De gedachte is simpel: je krijgt bij de start een bedrag waarmee je kunt investeren in Rotterdamse wijken. Als een wijk daardoor beter gaat functioneren, stijgt die in waarde en daarmee ook jouw bezit.

Je hoeft Rotterdam niet goed te kennen om mee te kunnen doen: je krijgt de nodige informatie aangeboden via de site. Uit de NRC:

Anders dan op de gewone beurs, waar investeerders hun informatie zelf overal vandaan moeten halen, levert de Rotterdam Index het laatste nieuws over de verschillende wijken er meteen bij. De berichten komen van RTV Rijnmond, het AD/Rotterdams Dagblad, de gemeente en deelgemeenten, wijksites van vrijwilligers en buurtkrantjes. Via een interactieve kaart van de stad kunnen spelers behalve aandelen kopen en verkopen, ook op die berichten stemmen om aan te geven hoe belangrijk het nieuws voor de wijk is; deze stemmen hebben invloed op de koers.

Ik heb het spel nog niet kunnen spelen want het is pas van start gegaan, maar het lijkt me zeer bruikbaar voor met name aardrijkskunde en dan gecombineerd met M&O of economie. Ik kan me hier wel een paar interessante lessen bij voorstellen!

Geen opmerkingen: