vrijdag 28 april 2006

Logisch denken/gamen

Reflections

Ik heb gisteravond weer heerlijk spelletjes zitten spelen. Deze keer verzameld door een scholengroep in België: Arkorum. Op de ICT-pagina voor leerlingen kun je doorklikken naar een pagina met spelletjes. De meeste van de daar verzamelde spelletjes draaien om logisch denken:

  • Reflections (een spel met licht, spiegels en lenzen),
  • Rush Hour (een spel waarbij je auto's in de goede volgorde van de parkeerplaats af moet rijden),
  • Sokoban (een soortgelijk spel als Rush Hour, maar nu moet je koffers in een bloemperk zetten),
  • Mastermind (waarbij je moet raden welke kleuren de tegenstander heeft gekozen en in welke volgorde die geplaatst zijn),
  • Magisch vierkant (volgens mij een voorloper van de Sudoku. Hierbij moet je getallen in een vierkant zo plaatst dat de som van de getallen zowel horizontaal als verticaal gelijk is aan 15),
  • Sudoku (een spel dat op dit moment razend populair is, waarbij je de cijfers in een vierkant zo moet plaatsen dat horizontaal en verticaal in het grote vierkant en in elk klein vierkant afzonderlijk alle getallen van 1 t.m. 9 voorkomen),
  • Vier op een rij (zorg ervoor dat er vier dezelfde op één rij komen te staan),
  • Rotations (waarbij je cirkels zo moet draaien dat het gelijk wordt aan het voorbeeld),
    Telescoop spel (in dit spel moet je een balletje naar het holletje brengen door het met telescopen weg te duwen of eraan te trekken),
  • Reversi (het - bekende - bordspel),
  • Blueprint (een soort flipperspel waarbij je een balletje naar de bestemming moet leiden via halfpipes, driehoekjes, transportbandjes enz. ),
  • Cubilus (een spel waarbij je blokjes moet verschuiven naar een opgegeven bestemming. Het probleem daarbij is dat de blokjes alleen worden tegengehouden door andere blokjes of muren; je kunt dus niet zomaar kiezen hoeveel plekken het blokje per keer opschuift).

Naast deze logische games zijn er ook nog paar andere games te vinden op deze site:

  • Woordkraker (een kruising tussen Mastermind en Galgje. Je moet een woord raden, door letters op te geven. De computer vertelt je of je de juiste letters hebt, en hoeveel letters daarvan op de goede plaats staan. Je kunt aangeven hoelang de woorden mogen zijn: tenminste 3 letters, tot maximaal 10 letters lang),
  • Cantiamus (waarbij je kleuren/muzieknoten aan moet klikken in dezelfde volgorde als het voorbeeld),
  • Lingo (hetzelfde spel als op televisie: je moet woorden raden van 5 letters)
  • Tangram (het oude Japanse spel waarbij je uit een aantal geometrische vormen een nieuwe vorm moet maken).

Je begrijpt: ik ben weer een aardig tijdje bezig geweest om de mogelijkheden te verkennen ;-)

N.B. Omdat de komende week veel scholen vakantie hebben, zal ik hier pas weer posten op 8 mei.

Geen opmerkingen: