woensdag 26 april 2006

Wil je leren beleggen?

Voor wie wil leren beleggen of gewoon eens wil uitproberen of hij/zij succesvol zou zijn op de beurs zijn er verschillende virtuele beursspelen. Als je je daarvoor inschrijft krijg je virtueel geld waarmee je virtueel je slag kunt slaan op de beurs. Leuke bijkomstigheid: bij een aantal van die virtuele spelen zijn echte prijzen te winnen!

ABN/Amro heeft de Optiecompetitie, waar je kunt leren beleggen in aandelen en opties. Je krijgt € 100.000 waarmee je kunt aandelen en opties kunt kopen op Euronext Amsterdam(Liffe). Vervolgens kunnen deze weer verkocht worden. Doelstelling is uiteraard: laag kopen, hoog verkopen! Dit spel loopt het hele jaar door, maar je kunt instappen wanneer je wilt. Maandelijks is er een prijs voor degene met het beste beleggingsresultaat.

Daarnaast heeft ABN/Amro het Turbo Toernooi waar je voor € 100.000 Turbo's kunt kopen op de Euronext in Amsterdam. Het Turbo Toernooi is pas afgesloten (24 februari), maar ik vermoed dat er over een tijdje weer een nieuwe competitie van start zal gaan.

Op Beursplaza draait sinds afgelopen jaar ook een beursspel: Beursgame. Op 1 mei start hiervan weer een nieuwe editie, dus wie wil meedoen kan daaarvoor nog net inschrijven.

Het lijkt me leuk om mee te doen, en ik kan me voorstellen dat deelname aan één van deze games binnen het onderwijs gestimuleerd wordt. Voor de vakken economie, M&O, maar ook voor leerlingen die overwegen het bankvak in te gaan (dus voor de LOB-uren) lijken me deze games erg leerzaam en vooral uitdagend!

1 opmerking:

dennisc1 zei

Met school spelen wij ook een beurs spel heel leerzaam en leuk.

Groetjes