dinsdag 16 mei 2006

Beïnvloeding en reclame in games

Eccky & DoritosSteeds vaker lees je erover: bedrijven en instanties die games gebruiken om hun producten of hun visie aan de man te brengen. Op GameToday las ik dat Al Qaida jongeren recruteert via games, in Bright over een spel waarbij de speler de 'bewoners' van een vluchtelingenkamp in Darfur moet redden en in de Volkskrant van zaterdag stond een heel verhaal over in-game advertising. Al Qaida schijnt gebruik te maken van mods (bijv. van Battlefield 2, waarvoor mods zijn ontwikkeld waarin de hoofdpersoon een Islamitische terrorist is die de Amerikaanse 'indringers' moet vernietigen), in de Volkskrant werd o.a. Eccky aangehaald, waarin reclame wordt gemaakt voor o.a. drankjes en snacks die op hun beurt dan weer reclame maken voor Eckky, maar ook naar de Arctic Games van Sportlife kauwgom.

Het lijkt me behoorlijk lastig voor kinderen en jongeren om de verborgen motieven van de makers van deze games en mods te herkennen, alhoewel ik de inzichten van met name jongeren zeker niet wil onderschatten. Ik weet dat ze zich vaak storen aan opvallende reclame in games, maar soms is de reclame zo goed verborgen dat je daarvoor echt kennis van zaken nodig hebt om dat te herkennen. En - nog belangrijker - om je daardoor niet onbewust te laten beïnvloeden.
Voor bedrijven en organisaties die hun visie/producten willen verspreiden bieden games een prachtige ingang bij jongeren, en veel van hen zijn bereid daar veel geld in te investeren. Helaas heb ik niet de indruk dat de overheid van plan is om daar wat tegenover te stellen: geld (en tijd) om lesmateriaal te ontwikkelen. Niet alleen om kinderen en jongeren te laten zien welk (figuurlijk) spelletje met ze gespeeld wordt, maar ook om ze te leren hoe ze zelf een rol kunnen spelen in dat spel als ze de media beheersen! Maar helaas: ik lees wel van alles en nog wat over media-educatie en informatievaardigheden, maar tot nu toe heb ik nog nergens gelezen dat het ministerie van OC&W daar geld in wil investeren. Ik vraag me af of het er ooit nog een keer van gaat komen.... !

Geen opmerkingen: