dinsdag 23 mei 2006

Boeken over games in het onderwijs

kaft boek James Paul GeeOp de site van Louis Hilgers, ICT-in-onderwijs-nieuws, staat een recensie van het nieuwe boek van Marc Prensky: 'Don't bother me, mom, I'm learning'. De recensie is erg kritisch, maar alhoewel ik het boek nog niet zelf gelezen heb, kan ik me er wel wat bij voorstellen. Ik ben onder de indruk van het enthousiasme waarmee Marc Prensky het gebruik van games in het onderwijs propageert, maar de onderbouwing van zijn verhaal is over het algemeen erg slecht. Jammer, vind ik, want ik sta wel achter de boodschap die Marc uitdraagt, en ik weet dat daar wel een goede onderbouwing voor te geven is.

Iemand die dat namelijk wel doet is James Paul Gee, schrijver van o.a. 'What Video Games Have to Teach Us About Learning and Literacy'. Dat boek leest een stuk minder makkelijk weg dan de boeken van Marc, maar daarin vind je wel een goed verhaal over de mogelijkheden en onmogelijkheden van games in het onderwijs. Op de site van (Nesta) Future Lab vind je een (m.i. goede) recensie van dit boek.

Geen opmerkingen: