maandag 22 mei 2006

Leesdossiermachine

LeesdossiermachineDe Provinciale Bibliotheekcentrale Drenthe zit niet stil: nadat ze (ik meen vorig jaar) de leestipmachine hebben uitgebracht waar leerlingen van 12 tot 16 jaar advies krijgen welke boeken passen bij hun interesse en leeservaring, komen ze nu met een versie voor leerlingen van 16 jaar en ouder, de leesdossiermachine. Dr. Mad Readers Maniac legt leerlingen een aantal uitspraken voor ('In een wereld zonder boeken zou ik niet willen leven', 'Het leesdossier is het slechtste idee van de eeuw', 'Ik wil geen boeken met gedoe over relaties of met van die "vrouwenproblemen' enz.) waar je een antwoord op moet geven. Vervolgens krijg je 3 titels die passen bij die uitspraken. Heb je behoefte aan meer tips, dan is er een knopje 'meer' waarmee je extra titels kunt opvragen die passen in het profiel.

Er zijn verschillende sites waar je dit soort adviezen kunt krijgen (o.a. Boekenzoeker en de Roman Advies machine en Het prettige van de leesdossiermachine (evenals de leestipmachine) is dat het allemaal op een luchtige manier wordt gebracht en ik denk dat dat bij een bepaalde groep leerlingen zeker aanslaat. Overigens zijn de tips die gegeven worden wel goed: de boeken die genoemd worden passen - voor zover ik kan overzien - wel goed bij de profielen. En met wat mazzel win je ook nog een zak drop als je de vragen van de PBC Drenthe beantwoordt!

Geen opmerkingen: