donderdag 18 mei 2006

Gewetensvraag

logo VVOJIn het weblog van Arjan Dasselaar las ik dat de Vereniging van Onderzoeksjournalisten, samen met de Universiteit Leiden, een onderzoek doet naar het journalistieke gehalte van weblogs. Ik vind het een prima initiatief: weblogs zijn nog een relatief nieuw verschijnsel en ik vind het belangrijk dat we een beeld krijgen van het hoe en waarom daarvan, de kwaliteit en de kwantiteit. Het onderzoek van de VVOJ spitst zich toe op de kwaliteit: waarover brengen webloggers verslag uit, en hoe gaan we om met bronnen? En dat sluit natuurlijk weer heel mooi aan op mijn fascinatie voor informatievaardigheden: hoe informatievaardig zijn wij webloggers eigenlijk? Ik heb de vragen geprobeerd naar eer en geweten te beantwoorden!

Ik ben heel benieuwd naar de uitkomsten van het onderzoek en heb natuurlijk ook mijn zegje gedaan daar. Dat betekent overigens dat ik kans maak op een exemplaar van het Handboek Digitale Criminaliteit: daarvan worden er 10 verloot onder degenen die de enquête invullen. Als ik één van de gelukkigen ben, zal ik er hier zeker verslag van doen. Ik heb dus nog wel even getwijfeld of ik dit onderzoek wilde aanprijzen in dit weblog, maar mijn hebberigheid heeft het verloren van mijn hang naar informatie ;-)

2 opmerkingen:

Anoniem zei

De titel van dat Handboek is inderdaad ronduit hilarisch en dekt waarschijnlijk niet de lading op een manier die je taalkundig zou verwachten. Maar ach, misschien ook wel? ;) Als ik er 1 win, mag je het wel eens lenen :P

Gaf bij mij in ieder geval een soorgelijke reactie als bij de winkel die zichzelf 'Baby-dump' heeft genoemd...

m2cm zei

@Sybilla, Het woord 'lenen' zou ik bij zo'n titel niet willen gebruiken. Confisqueren??