vrijdag 19 mei 2006

Hoe heette die game ook al weer?

logo GIDbHoe heette ook al weer die ene game, waarbij je.... ? Herinner je je nog dat spel dat wij speelden tijdens die vakantie waarbij het alsmaar regende? Weet jij nog of dat spel alleen uit was gekomen voor de Commodore of voor de Amigo?

Alhoewel videogames nog niet zo heel oud zijn (naar verluiden dateert de eerste videogame van 1946), herkent iedere gamer die al wat langer speelt dit soort vragen. Niet altijd is het makkelijk om zo'n vraag te beantwoorden, en de beste methode was dan soms om de vraag voor te leggen aan andere gamers. Zo was er onlangs op de Scholenlijst nog een vraag over het prachtige spel 'The incredible machine' die dankzij de kennis van medegamers snel beantwoord was.

Op Telegraaf.nl las ik dat mensen van de van de Carnegie Mellon Universiteit in Pittsburgh een wiki zijn gestart waarin alle kennis over videogames verzameld moet worden. Kijk, en dat vind ik nou een leuk initiatief waarvan ik vermoed dat het ook een leuk resultaat gaat opleveren. Het lijkt me reuze makkelijk om op één plek veel informatie over games bij elkaar te hebben: nu is het vaak zwerven van de ene naar de andere site. En natuurlijk vind ik het daarnaast leuk dat wij in Nederland al een wiki hebben waarin we informatie bij elkaar brengen over games in het onderwijs: Games2Learn. Die moet nog wel een heel eind groeien, maar we waren er wel eerder mee dan de Amerikanen ;-)

1 opmerking:

Unknown zei

Al die oude games. Ik moet er honderden gespeeld hebben. Eind jaren 70 pong op de eerste console, later pitfall op de atari, games op dat gekke ding van Philips, toen de vectrix, en al die games op arcadekasten bij de frietboer! Van wonderboy tot pacman, van crazy kong tot super qix. Wat een tijden. En dan op die gare commodore vic 20, in de brugklas, al die spelletjes van cassettes, een half uur laden voordat je lady bug in beeld had. In de laagste resolutie ooit vertoond. En toen wolfenstein: de eerste 3d shooter. Verslavend!

maar de verslaving begon pas echt toen in mijn diensttijd de sergeant binnenliep met de NES. Presentje van de koningin. Nachtenlang mario 1. Later Link, de voorloper van Zelda.
En de jaren erna werd het alleen maar gekker met nog mooiere consoles (die eerste keer mario op de 64!) en online gaming.

Het is pure nostalgie allemaal. Ik had het voor geen goud willen missen.

Joepie!

Edwin