donderdag 11 mei 2006

Sketchup

House; maker anoniemHelemaal blij word ik van het nieuwe gratis programma van Google: Sketchup. Niet alleen omdat je er zo leuk mee kunt tekenen, maar vooral omdat je hiermee heel makkelijk en aansprekend kunt experimenteren met allerlei zaken uit de schilderkunst. Perspectief, schaduwwerking, vlakverdeling: je kunt met Sketchup uitproberen wat het betekent. Erg grappig vond ik dat je aan kunt geven hoe de schaduw er per dag en per uur uitziet, dus bijv. op 9 mei om 10 uur, of op 12 november om 5 uur.

En Sketchup is makkelijk: als je de tutorialfilmpjes doorwerkt (niet meer dan 10 minuten) of de lessen doet (een half uurtje), dan ken je de meeste mogelijkheden en kun je aan de slag. Met een klein beetje oefenen maak je al heel snel allerlei leuke dingen. En is dat je teveel moeite, dan kun je uit het Warehouse kant en klare modellen nemen en die aanpassen. Maar daarmee mis je dan wel een heleboel plezier, want zelfs voor zeer onervaren tekenaars is Sketchup een programma waarmee je allerlei leuke dingen kunt maken; concreet of abstract!

4 opmerkingen:

Unknown zei

Heb hier ook nog een goede tip: Een nederlands forum over Sketchup met heel veel tips en truuks, en er worden wedstrijden gehouden met sketchup, waar ook prijzen mee te winnen zijn.

Dus heb je interesse in Sketchup, neem eens een kijkje op www.sketchupforum.nl

m2cm zei

@Epekelder,

Dank: goeie tip! Ik zal me er eens in verdiepen en kijken of ik er nog een keer een post aan kan wijden.

pinx zei

Heb jij toevallig ervaring met het onderwijzen van Sketchup aan kinderen van groep 8?

m2cm zei

@Marcel,
Ik heb er geen ervaring mee. Ik weet wel dat L3D voor het ontwikkelen van objecten in Active Worlds leerlingen attendeert op de mogelijkheid van SketchUp. Misschien dat zij ervaring hiermee hebben.