dinsdag 30 mei 2006

Strips in het onderwijs

programma Stripdagen 2006Komend (Pinkster-)weekend zijn de stripdagen in Haarlem. Daarbij denk je misschien niet direct aan onderwijs, maar er zijn dit jaar (tenminste) twee redenen om dat wel te doen.

Workshop Strips in de Klas.
Tijdens de stripdagen 2006 wordt in het Teylersmuseum een speciale workshop georganiseerd rond het thema strips en educatie. Het programma ziet er als volgt uit:

  • 10.45 Ontvangst;
  • 11.00 Tien mogelijkheden van de strip in het onderwijs en andere theorie van de strip in de klas;
  • 11.30 Voorbeelden uit de praktijk met Tineke Klein (docente die ‘De Ontdekking’ van tekenaar Eric Heuvel zeer uitgekiend gebruikt om les te geven over de Tweede Wereldoorlog), Vera Arents (die al jaren strips gebruikt in verschillende groepen van het basisonderwijs), Janno van der Eem (die de eerste was om een geschiedenisles te geven over Iran met werk van Marjane Satrapi) en veel meer docenten die vertellen wat ze met strips doen in de klas, wat werkt en wat niet werkt;
  • 13.00 Workshop lesmateriaal maken met onder andere ondersteuning van Raymond Hendriks en Bas van der Schot, die voor het Persmuseum in Amsterdam regelmatig leerlingen over actualiteit leren nadenken (aan de hand van hun eigen tekeningen).

Kosten (inclusief entree museum en lesmateriaal t.w.v. € 50,=): € 15 voor donateurs van Stichting Beeldverhaal en € 25 voor niet donateurs. Aanmelden kan door een mail te sturen naar Eelco Kraefft via kraefft[apestaart]stichtingbeeldverhaal.nl.

Mobigags

Een tweede reden waarom de stripdagen 2006 interessant zijn voor het onderwijs is de nieuwe wedstrijd Mobigags. Dat is een wedstrijd waarbij het mobieltje wordt gebruikt voor het maken van een stripverhaal. Bezitters van een mobieltje worden uitgedaagd om een serie van drie, vier, vijf of zes foto’s te uploaden naar de speciaal daarvoor ontwikkelde website http://www.mobigags.nl/. Deze website wordt gelanceerd op zaterdag 3 juni. Op de site kunnen vervolgens tekstballonnetjes worden toegevoegd, zodat een stripverhaal ontstaat. bij die opdracht kan ik me allerlei leuke en leerzame opdrachten voorstellen: een strip over iets uit de actualiteit, een strip over de omgeving waarin je leeft, over de leefwereld van jongeren of juist van ouderen, een strip waarin eerst de foto's van een mobieltje bewerkt zijn zodat er een verdraaide werkelijkheid wordt getoond enz. Leerzaam? Jazeker! Afhankelijk van de opdracht bruikbaar voor de taalvakken, de kunstvakken, maatschappijleer, geschiedenis, aardrijkskunde enz.

Ik ben zelf erg benieuwd naar deze wedstrijd, o.a. hoe ze de inzendingen gaan beoordelen. Het lijkt me niet eenvoudig: ik denk dat de inzendingen heel divers zullen zijn en kies dan maar eens de beste eruit! Gelukkig zit er bij de Stichting Beeldverhaal veel expertise, zowel met strips als met onderwijs dus ik vermoed dat ze daar al een goed plan voor hebben bedacht!

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Hallo Margreet,

Leuk dat je aandacht besteed aan Mobigags op je weblog. Ik ben zelf ook erg benieuwd hoe de wedstrijd gaat verlopen. Over het beoordeling kan ikvast het volgende verklappen. Er wordt een jury samengesteld met deskundigen die gaan kijken naar zeggingskracht, verhaal, plot/clou en uitwerking. Kortom die beoordeling wordt inderdaad nog een hele klus. Daarnaast zal het publiek kunnen stemmen.

Anoniem zei

Hoi Margreet,

ik loop deze beurzen/festiviteiten altijd af en meestal week ik ook wel wanneer ze plaatsvinden. Deze had ik echter even gemist dus onwijs bedankt voor de tip. Mooie site hebben ze er overigens van gemaakt!

groeten Moqub

m2cm zei

@Moqub,
Misschien zien we elkaar dan daar. Ik ga (uiteraard) naar de sessie over strips in het onderwijs. Kom jij daar ook?

Anoniem zei

Hoi,

nee joh dat is toch veel te serieus! Ik ga lekker over de markt struinen, ik denk op zondag. Dus misschien zien wij elkaar... en zo niet... dan ontmoeten wij elkaar vast binnenkort ergens in het zuiden des lands :)

groeten Moqub