In eerste instantie was ik niet echt enthousiast: op de meeste scholen wordt gewerkt met een administratiesysteem waarbij docenten hun cijfers elektronisch aanleveren, en het leek me voor hen heel onhandig om dan ook nog eens in een ander bestand hun cijferlijsten te bewaren. En als ze dat wel doen, dan is het natuurlijk heel makkelijk om die cijfers zelf online te zetten op de schoolwebsite, of misschien ook wel de eigen website van de docent. Kortom: het leek mij een tamelijk overbodig instrument.
Dat mailde ik ook aan de maker van de tool, maar hij vertelde dat heel veel docenten wel zelf hun cijfers online willen zetten, maar dat de kwaliteit van die lijstjes soms wel te wensen overlaat. Er schijnen zelfs docenten te zijn die een lijstje inscannen en dan online zetten. Dat lijkt mij dan weer een heel karwei, maar misschien doen ze dat wel om door ze te publiceren als gif-bestand te voorkomen dat die pagina's uitgelezen kunnen worden door zoekmachines en zo enige anonimiteit te creëren.
Dat zou ook één van de voordelen moeten zijn van de tool Puntenlijst: docenten kunnen daar op een nette, veilige manier schoolcijfers publiceren. Cijfers worden op dezelfde dag van aanleveren toegevoegd aan de database. Bovendien biedt het extra functionaliteit vergeleken met de door docenten zelf gepubliceerde cijfers of door hun onderwijs instelling gepubliceerde cijfers. De opzet is om anonimiteit zoveel mogelijk te waarborgen.
Ik ben, eerlijk gezegd, nog niet overtuigd, maar misschien zie ik het wel helemaal verkeerd en is die nu een instrument waar veel docenten op zitten te wachten. Daarom een vraag aan de lezers van mijn weblog: is dit nu handig??
6 opmerkingen:
Ja, ik kreeg ook dit mailtje (spam?). En natuurlijk ook even bekeken. Ik was/ben ook niet overtuigd. Het idee vind ik wel redelijk (software as a service), maar de uitvoering/vormgeving van het geheel is wat minder. En dan het feit dat je de bestanden op een hele specifieke manier moet gaan uploaden.... Mwah, nee, ik zie niet in hoe dit docenten/scholen gaat helpen.
Als beheerder van een aantal onderwijsgerelateerde startpaginadochters (o.a. voortgezetonderwijs en leerlingbegeleiding) kreeg ik ook het bewuste mailtje met het verzoek de link te plaatsen. Mijn reactie was nagenoeg gelijk aan die van jou, Margreet. Als oud-docent heb ik ook gewerkt met digitaal agendaprogramma dat gekoppeld was aan het schooladministratiesysteem. De ontwikkelingen daarin staan niet stil, dus waarom werken met een programma dat daarvan geheel los staat?? Al die collega's die volgens de maker van het programma met smart erop zitten te wachten, zouden bij hun eigen webmaster of ict-coördinator aan de bel moeten trekken.
Bovendien (ander aspect): hoe zit het met de privacybescherming? Dit programma gebruiken betekent wel dat je gegevens van leerlingen met naam en toenaam naar een derde stuurt, die geen onderdeel van de school is. Mag dat wel?? Het lijkt mij van niet.
Als initiatiefnemer schets ik het onstaan van deze site. Omdat veel HBO/universitaire docenten, docenten van middelbare
scholen ondanks dat zij beschikken over een administratief systeem op hun instelling toch nog schoolcijfers publiceren
in access, excel en word documentjes (ook gekrabbeld op een
papiertje en dan gescand) op eigen homepages en om aan docenten
die helemaal geen mogelijkheid hebben om schoolcijfers te
publiceren (denk voornamelijk aan docenten op middelbare scholen),
is deze site ontstaan. Ik geef u wat voorbeelden hoe dit nu door
docenten gedaan wordt op hun eigen homepages:
http://www.vanmaanen.ondersteunt.nl
http://www.dusink.tk
http://med.hro.nl/wagfa/cijfers%20BIRLOM02%2005-06.doc
http://www.math.leidenuniv.nl/~kooman/Cijferlijst%20Lineaire%20Algebra%202.doc
http://med.hro.nl/vergj/Kopie%20van%202006ribBOB01cverkerkcijfers.xls
Zo kan ik nog honderden urls met verwijzingen naar cijferlijstjes,
opnoemen. Googelt u zelf maar wat met begrippen als cijfer, duits, wiskunde of tentamencijfers, enz. En Meneer Allewijn deze gegevens zijn voor iedereen, in de hele wereld, in te zien. Ook geen nette oplossing is om cijfers op een kladje in de gang te hangen. Maar dan blijven ze nog binnen de school. En meneer Allewijn ik
krijg geen betandjes met naam en toenaam toegestuurd. Ik krijg bestandjes met vermelding van een studienummer, meer niet. Ook heb ik nergens beweerd dat gebruikers hier met smart op zitten te wachten. Ik constateer alleen een behoefte als ik naar al die cijferlijstjes, zonder afscherming van data, op internet kijk.
Kennelijk willen docenten hun studenten / scholieren tegemoet komen. Http://www.puntenlijst.eu wil de mogelijkheid bieden om op een nette, veilige manier schoolcijfers te publiceren.
Deze site biedt bovendien extra functionaliteit vergeleken met de
door docenten zelf gepubliceerde cijfers of door hun onderwijs
instelling gepubliceerde cijfers. Door de extra functionaliteit
die geboden wordt kan anoniem gezien worden of de groep waarin een scholier / student zit over het algemeen goed of slecht scoorde. Waardoor de scholier / student in één oogopslag ziet of hij of zij de enige was die afwijkend scoorde in positieve of negatieve zin. Voordelen van deze service:
- Studenten/scholieren kunnen op een snelle, betrouwbare manier hun behaalde cijfers inzien. Zonder hier lang op te moeten wachten.
- Studenten of leerlingen en docenten hebben toegang tot statistische gegevens en
staafdiagrammen.
- Ook op vakantie of op stage in het buitenland kunnen studie resultaten ingezien worden.
- Avond school studenten / leerlingen kunnen op hun werk of thuis cijfers inzien.
- Bij ziekte van leerling / student of docent of bij vakanties kan er toch voor gezorgd worden dat leerlingen / studenten hun cijfers kunnen inzien.
http://www.vo-raad.nl/actueel/nieuws/schoolcijfers-niet-openbaar-op-internet-zetten
http://www.trouw.nl/deverdieping/opvoeding_onderwijs/article781583.ece/Schoolcijfers_leerlingen_vaak_ten_onrechte_openbaar_op_internet
http://www.utnieuws.utwente.nl/new/?artikel_id=70554
http://cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams?/radio1/tros/radioonline/20070828-20.wma
http://www.scholare.nl/Nieuwsbrieven/Archief-06-07/Schoolcijfers-openbaar.html
Een reactie posten