vrijdag 23 juni 2006

Timez attack: tafelsommen maken

Timez AttackLieven Coppens vertelt in haar weblog Softie en het -ware meer over het spel Timez Attack. Timez Attack is een spel waarmee leerlingen tafelsommen kunnen inoefenen. Het is een prachtig spel om te zien: je bent als speler in een ondergrondse kelder opgesloten en je wilt ontsnappen. Dat is niet eenvoudig: er zijn een heleboel deuren in het kasteel. Om de deur te openen moet je diamanten oprapen die - als je ze niet snel genoeg opraapt - veranderen in een soort slakken die je dan moet vangen. De slakken gooi je tegen de deur; zij geven het antwoord op de rekensom die op de deur staat. Als de deur vervolgens openzwaait, verschijnt er een reus die je moet verslaan. Op zijn buik staan rekensommen. Beantwoord je die goed, dan is de slag voor jou, maar maak je een fout dan krijg je een harde klap en krijg je extra sommen om te beantwoorden. Met de gratis versie die je kunt downloaden van de site Bigbrainz oefen je de tafels van 2 tot en met 12; de betaalde versie ($29.98 voor de thuisversie, $99.00 voor licensie voor een jaar voor een klas, $395.00 voor een jaar voor de hele school en $595 voor een permanente licensie) oefen je nog veel meer vermenigvuldigingssommen.

Ik heb de gratis editie gespeeld en ik moet zeggen: het is een leuk spel om te spelen. De vormgeving is mooi, de besturing gaat redelijk vanzelfsprekend (doet een beetje denken aan de besturing van het spel Oblivion). Ik kan me voorstellen dat kinderen die het niet leuk vinden om steeds weer sommetjes te moeten maken, dit een uitdaging vinden. Maar veel meer dan dat doet dit spel niet: het is niet zo dat je door het spelen van dit spel begrip krijgt van rekenen, dat je verschillende methoden aanleert om te vermenigvuldigen, dat je leert schatten wat het antwoord is enz. Het is een echt een 'drill & practice'-game, waarbij je door veel te oefenen steeds sneller gaat rekenen. En dat vind ik wel jammer: ik had graag tussen de oefenlevels door extra levels gehad waarin de speler dingen werden aangeleerd. Want mijns inziens zit het bijzondere van games niet in dit soort spellen, maar vooral in het feit dat je daarmee inzicht kunt geven in zaken. De spelletjes van het Freudenthal-instituut zitten veel meer op die lijn, maar dat vind ik dan weer geen echte spellen. Misschien is het goed als BigBrainz en het Freudenthal-instituut een kijkje bij elkaar gaan nemen; volgens mij krijgen we dan echt leuke, praktisch bruikbare en didactisch goed doortimmerde games!

N.B. Ik vergat nog te zeggen dat Timez Attack een Engelstalig spel is, maar omdat taal eigenlijk alleen een rol speelt bij de uitleg zal dat geen belemmering zijn voor het gebruik van dit spel op Nederlandse scholen.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Volgens mij is Lieven geen zij.
Ik denk dat door het plaatje op zijn blog.
Maar verder sta ik altijd vooraan om zij(m/v) te roepen wanneer er een stekkertje in zicht is.
It's a girl thing.

m2cm zei

@Elke,
Je hebt helemaal gelijk. Ik dacht dat Lieven een meisjesnaam was, dus ik heb niet verder gekeken. Ik heb nu wat verder gezocht: op Klascement staat een foto van hem. Dank voor de correctie!