Gisteren las ik een leuk artikel over een social bookmarking in het onderwijs. Daarin werd melding gemaakt van een open source programma voor social bookmarking. Want alhoewel er een heleboel online applicaties zijn die gratis gebruikt kunnen worden, kan het soms wenselijk zijn om een eigen applicatie daarvoor te draaien. Bijvoorbeeld omdat je wilt dat alleen de leerlingen van je eigen school toegang hebben tot de verzameling favorieten omdat je geen 'spam' in je verzameling wilt hebben (of in ieder geval traceerbaar is waar die vandaan komt).
Er zijn vast allerlei (dure) programma's waarmee je op school gezamenlijk favorieten op kunt slaan, maar er is ook een open source programma dat je hiervoor kunt gebruiken: Scuttle. Dit programma mag vrij gebruikt worden op scholen. Het lijkt me een goede oplossing voor scholen die hun leerlingen liever in een eigen omgeving laten werken.
Ik moet daar eerlijk aan toevoegen: ik zou daar zelf om te beginnen niet zo'n grote voorstander van zijn om leerlingen in een eigen, beschermde omgeving te laten werken. Want de internetgemeenschap kan natuurlijk zorgen voor ruis in je collectie favorieten, maar ze kunnen daar ook een positieve bijdrage aan leveren. En social bookmarking wordt m.i. leuker naarmate je je kennis deelt met een grotere groep. Een derde argument om leerlingen wel in omgevingen als del.icio.us en FURL te laten werken is dat het onderwijs daarmee veel authentieker wordt en dat is iets wat leerlingen over het algemeen zeer op prijs stellen en waar ik zelf ook een voorstander van ben. Maar ja, ik realiseer me dat niet alle scholen dezelfde prioriteiten stellen als ik en het kan natuurlijk zijn dat ik de risico's onderschat van het werken met dit soort openbare tools. Scuttle lijkt me in ieder geval een mooie oplossing voor scholen die hun eigen online-favorieten-omgeving willen bouwen.
N.B. Grappig: voor het schrijven van deze post heb ik wat rondgesnuffeld op het net en toen vond ik het artikel ook terug op de E-learning Themasite van SURF. Daar staat dat het artikel eerder is verschenen als column op de bedrijfssite van de schrijver. Maar daar staat het artikel volgens mij pas sinds korte tijd en het artikel op de E-learning Themasite van SURF dateert van 3 april. Of zie ik iets over het hoofd?
4 opmerkingen:
Zie mijn bericht op 18 april j.l. en de reacties daarop van Gerard Bierens en Jeroen bakker. Het blijkt niet om hetzelfde artikel te gaaan, maar we hebben hier 2 auteurs die toevallig en onafhankelijk van elkaar bijna precies hetzelfde hebben opgeschreven:-)
http://www.karssenberg.nl/weblog/2006/04/social-bookmarking-in-het-onderwijs.html
Het blijft voorlopig nog afwegen tussen privacy-issues en de voordelen van authentieke, betekenisvolle leertaken. Zo ervoeren wij dat ook in het project waarbij weblogs werden ingezet als reflectieinstrument in de LIO-stage. Zoals wij verwachtten waren het de begeleidende coaches die privacy het zwaarst lieten wegen terwijl de onderwijsontwikkelaars juist openheid voorstonden.
Verrassender was het dat ook de studenten liever zelf bepaalden wie hun weblog mochten lezen, na alle berichten over jongeren die overal hun persoonlijke gegevens achterlaten. Blijkbaar zijn privégegevens als naam, adres, telefoonnummer minder problematisch dan door een toekomstige werkgever te traceren berichten over hun ervaringen als leraar in opleiding. Dat geeft te denken.
Margreet, het klopt, rond de tijd dat het artikel op anewspring verschenen is hebben we het ook gepubliceerd op de E-learning Themasite.
Ik merk verder dat er enige verwarring is tussen het artikel van Gerard Bierens dat we een jaar geleden publiceerden (http://elearning.surf.nl/e-learning/artikelen/2930) en het artikel waar jij aan refereert van Jeroen Bakker, 10 maanden later. Ik vind het beide boeiende artikelen, en zie overeenkomsten maar ook verschillen. Zo gaat Jeroen Bakker o.a. in op de keerzijden van openbare bookmarkomgevingen en geeft argumenten voor besloten installaties. Persoonlijk was mijn eerste reactie daarop ook: waarom zou je in een besloten omgeving willen bookmarken, met een kleine groep, zijn de nadelen die hij noemt (zoals niet eenduididge tags) niet juist leerzaam en interessant? Het heeft me aan het denken gezet. Ik heb net op mijn blog daarover ook een aantal overwegingen op een rij gezet (http://weblog.leidenuniv.nl/iclon/veranderblog/), of Delicious te massaal is geworden? De tijd is kennelijk rijp om over alternatieven na te denken ;-)
@Marja & Sybilla,
Ik ben erg blij met jullie reacties. Ik vind het erg leuk om zo mijn ideeën op het net te zetten en dan reacties te krijgen die me dan weer andere kanten van dezelfde penning laten zien. Ik vraag me wel af of we op universiteiten en hogescholen op dit moment niet in een soort overgangsfase zitten: ik denk dat we daar nog niet te maken hebben met echte digital natives, maar een generatie die tussen de natives en de immigrants in zit. Ze zijn al wel gewend aan computers, maar ik vermoed dat het hun denken en doen nog niet echt beïnvloed heeft. Ik verwacht dat de nu ingezette veranderingen in versneld tempo de komende jaren door zullen gaan, maar dat is natuurlijk maar een gok. In ieder geval is het heel goed om regelmatig navraag te doen bij de studenten/leerlingen naar hun ideeën, want ik kom telkens weer tot de conclusie dat ik die in ieder geval vaak heel verkeerd verkeerd inschat!
Een reactie posten