vrijdag 2 juni 2006

Patriot Act als spel

spel Patriot ActIn bibliotheekkringen is op dit moment veel te doen rondom de Patriot Act. Zo meldde gisteren Informatie Professional dat in de VS de FBI de Patriot Act misbruikt om vrijwel onbeperkt bibliotheekleengegevens op te vragen. Maar ook in Nederland maken we ons (m.i. terecht) zorgen over dit soort zaken, getuige het recente verschijnen van een brochure van de Vereniging Openbare Bibliotheken met de titel 'Bibliotheek en privacy'.

Heel toevallig stuitte ik onlangs op een spel over de Patriot Act. Op de site wordt het als volgt beschreven:
PATRIOT ACT: The Home Version, is a game inspired by the historic abuse of governmental powers of the same name. Many of the hypothetical situations in the game are based on real-life events. Either as a game to be played or as a
statement to be read, Patriot Act: The Home Version educates the user to the
current erosion of our civil rights by the government while claiming to be
protecting our freedoms.

Het lijkt me een redelijk tendentieus verhaal, maar omdat ik zelf ook zo mijn twijfels heb bij de Patriot Act, lijkt het me toch wel erg leuk om te spelen. Een ideetje voor een conferentie van bibliothecarissen??

Geen opmerkingen: