De centrale onderzoeksvraag was:
Ondersteunen elementen, zoals advies en extra opdrachten die aan een spel toegevoegd worden het gebruik van een "reflective mode" van informatievewerking en daarbij de acquisitie van expliciete kennis?
Henny heeft o.a. onderzocht of het toevoegen van extra opdrachten aan de spelomgeving KM Quest (een simulatiegame rondom kennismanagement) leidde tot een hogere mate van expliciete kennis. De opdrachten hadden tot doel de aandacht van de spelers te vestigen op o.a. elementen die ze mogelijk over het hoofd hadden gezien bij het event in het voorgaande kwartaal. De conclusie was tot mijn verbazing: nee. Ook het toevoegen van adviezen en hints leidde niet tot een toename in expliciete kennis.
Uiteraard staat er nog veel meer in het onderzoek. Wie geïnteresseerd is, raad ik aan om naar de promotie te gaan op vrijdag 9 juni op de campus van de Universiteit Twente in Enschede, in gebouw 'De Spiegel', collegezaal 2. Om 13.00 uur zal Henny zijn proefschrift toelichten. Als je geen tijd hebt, kun je ook zijn proefschrift downloaden.
Alle informatie over Henny, zijn promotie, het proefschrift en een eerdere publicatie van Henny, Ton de Jong en Wouter van Joolingen en over games in het onderwijs, kun je ook vinden op de site van Games2Learn, de community voor games in het onderwijs.
1 opmerking:
Een mooie tip!
Bedankt.
Edwin
Een reactie posten