donderdag 8 juni 2006

Real time online samenwerken

logo Google spreadsheetsIk heb het al op verschillende weblogs voorbij zien komen: Google is gestart met een nieuwe dienst: Google spreadsheets. Het is weer een nieuwe loot aan de web 2.0 stam: met Google spreadsheets kun je online spreadsheets maken en delen met elkaar. Het lijkt me geweldig om samen met een groep leerlingen iets te onderzoeken en de gegevens dan gezamenlijk online te verwerken. Wat ik zelf erg leuk vindt is dat je met meer mensen realtime aan het spreadsheet kunt werken en in hetzelfde venster kunt overleggen via een chat. Reuze makkelijk als je gezamenlijk iets moet maken maar niet bij elkaar aan tafel zit. Writely, de tekstverwerker waar ik eerder over schreef en die Google een tijdje geleden heeft overgenomen, had die functionaliteiten niet. Een tekst wordt daar pas zichtbaar voor anderen als het document wordt gesaved, en chatten behoort helemaal niet tot de mogelijkheden.

Een (volledig webbased) pakket waarbij je net als bij Google spreadsheets wel realtime kunt samenwerken (en nog veel meer) is Breeze van Adobe. Ik ben daar echt helemaal weg van: je kunt er chatten, video- en teleconferencen, met een groepje mensen tegelijkertijd aan één document werken, een presentatie geven enz. Ik heb een paar dingen uitgeprobeerd, en ben echt onder de indruk van de interactiemogelijkheden die dit pakket biedt. Maar helaas: het is allerminst gratis! Binnen de SURFgroepen kun je gratis gebruik maken van Breeze. In ieder geval op dit moment, en ik hoop dat ze dat blijvend aanbieden. Je kunt ook een tijdelijk gratis account aanvragen bij Adobe. Binnen de Kennisnetgroepen wordt Breeze niet aangeboden, maar wat niet is kan komen! Ik zou er graag eens willen onderzoeken hoe dit soort pakketten in het onderwijs in de praktijk gebruikt kan worden!

Geen opmerkingen: