vrijdag 9 juni 2006

Who dunnit?

Het LauwerkransmysterieRita Niland wees mij op de start van hun (jaarlijkse) misdaadgame, dit jaar getiteld Het Lauwerkransmysterie. Dat is een misdaadspel (wat door iedereen gespeeld kan worden), ontwikkeld door de Bibliotheek Rotterdam, Boekhandel Donner, RTV Rijnmond en De Telegraaf en geschreven door Dick van de Heuvel. De bedoeling van het spel is dat je de politie helpt een moord op te lossen. Daarvoor krijg je uiteraard de nodige informatie aangereikt. Vanaf 1 juni verschijnt er wekelijks een nieuwe aflevering van 'Het Lauwerkransmysterie' op de site. Er worden filmpjes op TV Rijnmond vertoond (ook online) en zijn er regelmatig aanwijzingen te vinden in de Telegraaf, zowel in de online als de papieren versie. De spelers moeten proberen verbanden te leggen door (online) onderzoek te doen, bijv. door informatie te zoeken over de verdachten, over de omgeving waar de moord is gepleegd enz.

Het lijkt puur een spel, maar voor het onderwijs biedt het volgens mij prachtige aanknopingspunten voor allerlei vakken. Ik zou me een opdracht kunnen voorstellen als volgt:

Maak een crimi-kist waarin je alle elementen doet voor een spannend moordspel. Je mag van alles in de kist doen: het verhaal zelf, foto's van de verdachten, de plaats van het misdrijf of de omgeving, objecten die gevonden zijn op de plaats van het misdrijf, een geluidsbestand van een afgeluisterd telefoongesprek, een filmpje enz. Je mag gebruik maken van de media die je zelf wilt: papier, internet (doe dan een papiertje met de URL in de kist), een cd'tje waar je de gegevens op hebt staan enz. Het verhaal mag zich afspelen in de buurt van de school, in een vreemde stad of in een andere tijd. Om goed de sfeer neer te kunnen zetten doe je eerst onderzoek naar de periode en/of de omgeving waar het spel zich afspeelt. Het beste spel wordt volgend schooljaar aangeboden aan de bezoekers van de open dagen.

Binnen de vakken zou je dat kunnen vertalen naar de volgende opdrachten:

Voor Nederlands of moderne vreemde talen:
Hoe noem je dit soort verhalen en hoe is zo’n verhaal samengesteld? Hoe wordt de spanning opgebouwd? En hoe zorg je ervoor dat lezers steeds nieuwsgierig blijven naar een volgende aflevering? Ken je voorbeelden in de literatuur of op televisie waar dat principe wordt toegepast? Schrijf zelf een spannend verhaal dat zich afspeelt in jouw leefomgeving.

Voor CKV:
Hoe wordt in de filmpjes spanning opgebouwd? Kun je ook spanning creëren in stilstaande beelden? Welke elementen (stereotypen, symbolen) kun je ontdekken in de trailer die direct duidelijk maken dat het om een misdaadverhaal gaat? Met welke middelen kun je spanning in een film verhogen? En hoe maak je een film romantisch of juist poëtisch?
Maak een crimi-kist waar je alle informatie in kunt stoppen.

Voor geschiedenis:
Hoe werd misdaad in de Middeleeuwen bestraft? Waren toen dezelfde dingen strafbaar als nu? Hoe worden mensen berecht en hoe gebeurde dat toen? Betekent een levenslange gevangenisstraf krijgen dat je levenslang in de gevangenis zit? Is dat altijd zo geweest? Wat vind jij van gevangenisstraf?

Voor muziek:
Beluister een aantal trailers van misdaadseries op televisie en probeer daar overeenkomsten in te ontdekken: in toonsoort, instrumentarium, ritme enz. Wat vind jij zelf spannende muziek en waarom?

Voor informatievaardigheden:
Waar ga je zoeken en hoe, en hoe beoordeel je of wat je gevonden hebt ook betrouwbaar is? En hoe betrouwbaar is eigenlijk informatie op het net? Of: stel je voor dat in zo’n game jouw naam genoemd zou worden; wat zouden mensen dan vinden over jou door te zoeken op het web? Kun je achterhalen wie de eigenaar is van de domeinnaam www.misdadig.nl?

Voor wie verder wil gaan op deze zaken: Miramedia heeft een erg interessant lespakket voor VMBO-leerlingen over misdaadliteratuur, gebaseerd op de serie B van Baantjer en het Nederlands Instituut voor Filmeducatie heeft een game ontwikkeld over films: Mov(i)e Up, verkrijgbaar voor € 27,50.

Kortom: mogelijkheden genoeg voor lessen die leuk genoeg zijn om de aandacht van de leerlingen binnen te houden terwijl buiten het zonnetje schijnt ;-)

4 opmerkingen:

Unknown zei

Margreet kan het zijn dat er iets mis is met je rss? Ik krijg steeds foutmeldingen op jouw feeds, in netvibes.

Edwin

m2cm zei

@Edwin,
Dank voor de tip. Er zijn problemen bij Blogger en ik denk dat die de foutmeldingen veroorzaken. Ik kon zelf de afgelopen week een aantal keren niet inloggen bij Blogger. Ze doen daar blijkbaar groot onderhoud: Blogger heeft nu ook een Nederlandstalige versie en i.p.v. de normale html-codes krijg ik nu allemaal andere codes. Heel vervelend, maar ja, dat is het nadeel als je kiest voor een kant-en-klaar webbased weblog-systeem, i.p.v. zelf software op je p.c. te zetten!

Unknown zei

Hij doet het in ieder geval weer. Laten we er maar vanuit gaan dat het verbeteringen zijn, waar ze aan werken.
Ik ben wel tevreden over het gebruiksgemak van Blogger maar op de lange termijn wil ik ook wel een keertje migreren inderdaad. Dat schijnt echter nog niet zo eenvoudig te zijn :-/

Edwin

Anoniem zei

Beste Margreet,

Prima posting en goede ideeën! De site www.misdadig.nl blijft overigens ook na de wedstrijd (waar je nog steeds aan mee kunt doen!) online. De puzzels kun je dan niet meer doen maar het verhaal blijft beschikbaar tot er volgend jaar vast weer een nieuw verhaal komt.
Deze posting stuur ik op mijn werkplek zeker intern door, ook naar afdeling Educatie hier. Oftewel... als zij dit een goed idee vinden zou er in de richting van het onderwijs wat mee gedaan kunnen worden. Ik heb toch vaak het idee dat er met projecten waar veel tijd in zit, meer gedaan kan worden. Het zou aardig zijn als scholen ermee aan het werk gaan en mij laten weten (of via ons forum bij misdadig.nl of het bruikbaar is in het onderwijs. -IK- wil altijd wel maar ga helaas niet overal over...;-)

Groet en bedankt.
Rita Niland
op persoonlijke titel maar...
Medewerker innovatie Digitale bibliotheek, Bibliotheek Rotterdam

PS overigens werken de html-tags bij blogger nog steeds niet goed en ik heb weer inlogproblemen.