maandag 3 juli 2006

Second Life onderzocht

Second LifeSecond Life is een virtuele wereld waarin mensen een virtueel bestaan opbouwen. De wereld kent meer dan 200.000 bewoners. Je kiest je eigen avatar en loopt daarmee door het spel. Je koopt met Linden dollars (de virtuele munteenheid) een stuk land, zet er een huis op en maakt contact met de andere bewoners van Second Life.

In februari werd in een televisie-uitzending van de VPRO aandacht besteed aan het spel. Met name werd gekeken naar de enorme inpact die het spel heeft op de levens van sommige van zijn bewoners. Er worden niet alleen virtuele vriendschappen gesloten, maar ook echte. En sommige relaties 'in real life' worden beëindigd als gevolg van virtuele relaties binnen (of met!) het spel Second Life. Ook in financieel opzicht kan het spel veel impact hebben op het 'echte' leven van de bewoners. In het spel wordt reclame gemaakt voor allerlei zaken en er zijn zelfs winkelketens die een virtuele vestiging hebben in het spel. Daar kun je overigens wel 'echt' geld uitgeven! Maar misschien nog wel veel meer geld wordt uitgegeven aan de aanschaf van allerlei virtuele zaken: virtuele kleding, virtuele diensten, maar ook virtueel vastgoed wordt in het spel verkocht. En daarbij gaat het soms om grote bedragen: maandelijks wordt er in deze virtuele wereld voor 6,5 miljoen echte dollars verhandeld.

David Nieborg doet op dit moment onderzoek naar Second Life. In het weblog De Nieuwe Reporter doet hij verslag van het onderzoek waarin bijdragen staan van UvA-studenten Jasper Moes, Esther Weltevrede en Heleen van der Klink, en interviews van journalist Jet Mok. Het eerste deel van zijn verslag is getiteld 'Echte dollars in een virtuele wereld', en gaat in op de virtuele en echte economie van het spel. Het tweede deel heet 'Tringo .... Bingo!'. In dit deel van het onderzoek wordt ingegaan op de rechten van de spelers die zelf virtuele goederen of content maken voor het spel. Het derde deel van de serie gaat over 'de digitale publieke sfeer en journalistiek' en deel 4 en 5 gaan in op virtueel vastgoed. Het totale onderzoek kan gedownload worden via Davids eigen weblog: GameSpace.nl

Ik vind het boeiende materie, vooral omdat het zo zichtbaar maakt dat het leven in de virtuele wereld van Second Life steeds minder virtueel wordt. Virtueel en echt lopen steeds meer door elkaar en hoe we daarmee in de toekomst zullen omgaan staat nog allerminst vast!

3 opmerkingen:

Edwin Mijnsbergen zei

In het Parool van afgelopen zaterdag ook een artikel over Second Life.

En http://secondlifelibrary.blogspot.com/ is ook de moeite!

Groet,

Edwin

Margreet-ICT en Onderwijs zei

@Edwin,
TNX voor de tip: nog meer leesvoer voor de vakantie straks ;-)

Natalie zei

Ben ook voornemens mij de komende weken te verdiepen in de mass multiplayer games zoals Second Life and World of Warcraft. Bedankt voor deze aanvullende info!

Natalie