Spannend spel, waarbij gameplay en educatie prachtig samenwerken! Om het spel goed te kunnen spelen moet je een slimme strategie bedenken waarbij je de stamcellen zo laat evolueren dat je er optimaal gebruik van kunt maken. Een goede opbouw in levels, waardoor de speler steeds meer begrip krijgt van het immuunsysteem. Door het spelen van dit spel ervaar je hoe het proces van het immuunsysteem in elkaar zit, waardoor je het beter begrijpt dan wanneer je dat uit een boek leert. Grafisch ziet het spel er goed verzorgd uit en de muziek is goed gekozen. Er zijn nog een paar zaken die verbeterd kunnen worden: het spel begint op een hoog niveau waardoor je de handleiding goed moet lezen om het spel te begrijpen. Het zou goed zijn om nog één of meer levels te ontwerpen waarin de speler uitgelegd krijgt wat nu in de handleiding staat en als er een in-game handleiding ingebouwd wordt. Maar overall: een superprestatie waar menig professioneel gamedesigner jaloers op zal zijn!Een groot deel van de games heb ik samen met mijn zoon bekeken en hij was zo vriendelijk om over een aantal van de games die we samen hebben bekeken een review te schrijven. En - jullie zijn er inmiddels vermoedelijk aan gewend - die publiceer ik hier met veel plezier. Je kunt de game zelf spelen: je kunt hem downloaden van de Make-a-Game site.
Review BodyBattle
(door Martijn van den Berg)
Biologie is altijd een grappig vak. Je moet je voorstellen, alles wat je in het biologieboek leest over je lichaam, gebeurt ook echt in je lichaam. Terwijl jij voor de buis tv zit te kijken, kan je lijf wel in een spannend gevecht zitten met virussen, pompt je hart met een grote kracht door of verzamelt je lijf snel de zuurstof die jij inademt. Is het niet leuk om dit een keer zelf te proberen zonder een leven in gevaar te brengen? Gebruik dan bodybattle!
Bodybattle had bij make-a-game de hoofdprijs gewonnen. Persoonlijk niet mijn favoriet, maar de jury daar zal er wel met een andere visie naar kijken dan ik en dus heb ik het spel nog eens bekeken, en probeer ik te kijken door de ogen van die jury om te kijken waarom zij dat spel nou zo mooi vonden om het de hoofdprijs te geven.
Bodybattle is een strategiespel waarbij het de bedoeling is om als baas van het bloed opdrachten te geven aan de rode en de witte bloedlichaampjes. Te zorgen dat de rode bloedlichaampjes zuurstof en glucose overbrengen om het te gebruiken en te zorgen dat de witte bloedlichaampjes de juiste kleur krijgen zodat de infecties worden bestreden.
Om de visie van de jury helemaal te begrijpen, zal ik wat minder op de bugs ingaan, want als je alle games van make-a-game test, weet je zeker dat het heel veel tijd en moeite kost om een game bugloos te maken. De makers hebben er waarschijnlijk veel tijd in gestoken om te proberen een game zo veel mogelijk te testen en bij de een is dat wat meer gelukt dan de ander. Als je dan een keer een beetje met gamemaker hebt geprutst, weet je dat met een topspel als dit, er ontzettend veel tijd in heeft gezeten.
De makers hebben veel kennis ingedaan voor deze game. De uitgebreide teksten tussen de levels door vertellen in geur en kleur wat er allemaal in je bloed gebeurt. In de levels mag je dit dan ook in de praktijk leren door je bloedlichaampjes te sturen. De rode bloedlichaampjes gaan als ze iets gepakt hebben netjes naar het eind van de bloedbaan en geven het daar af. Als je een bepaald aantal aan zuurstof hebt, krijg je stamcellen. Deze kan je veranderen in een witte of een rode bloedcel.
Ik had tijdens de finale nog een interview met de makers. Ze zeiden dat ze het spel met testen nooit helemaal hadden uitgespeeld zonder cheats. Het is mij, als ervaren strategiespeler ook niet gelukt. En met een beetje denken weet ik hoe dat komt. Je kan als je stamcellen hebt, ze wel veranderen, maar alleen stuk voor stuk, waarna ze vast zitten tussen de andere stamcellen. En dat terwijl je de nieuwe cellen toch echt nodig hebt.
Ik begrijp de visie van de jury uiteindelijk wel. Het idee is mooi en goed uitgewerkt. Ze hadden alleen, zoals met (bijna) elke Make-a-Game-game iemand nodig die er neutraal naar keek en ze zei wat er nog aan verbeterd kon worden om het perfect te maken. Dan zou het richting een professionele game gaan. Maar ja, je hebt de hoofdprijs gewonnen, dus blijkbaar is het al een gigantische prestatie wat ze hebben gedaan. En je moet altijd denken dat je het jezelf zo niet ziet doen. Het idee is mooi, en we gaan niet op details letten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten