donderdag 21 september 2006

Voorbeelden entertainmentgames in het onderwijs

afbeelding MystOp de site van John Kirriemuir zag ik eental voorbeelden van het gebruik van commerciële games in het onderwijs. Ik was helemaal enthousiast daarover, omdat het bewijst dat niet alleen speciaal daarvoor ontworpen games bruikbaar zijn in het onderwijs, maar dat van de gewone entertainment games erg veel te leren is. Ik denk dat de manier waarop de games in deze voorbeelden gebruikt worden, als inspiratie kan dienen voor docenten hier in Nederland, dus ik zal op mijn eigen manier (een snufje van John Kirriemuir en een snufje van mij) de voorbeelden hier noemen.

Zoo Tycoon
Veel mensen zullen dit spel wel kennen. Je moet hierbij een dierentuin inrichten en zorgen dat er voldoende mensen komen zodat de dierentuin rendabel is. Een docente van een basisschool in Engeland gebruikt dit spel als een soort discussie-tool. Ze speelt het spel met de hele klas via een groot scherm. De klas bespreekt steeds welke besluiten genomen moeten worden: moet er geïnvesteerd worden in extra dieren of moeten er eerste nieuwe hekken komen? En hoe moet de ruimte ingedeeld worden? Het spel wordt een aantal keer per week, maar steeds gedurende korte tijd gespeeld (ca. 15 minuten per keer). Wat ze ervan leren? Onder andere discussiëren en samenwerken, wiskundige begrippen en een strategie op de langere termijn uistippelen. Het zal je niet verbazen om te horen dat de leerlingen zeer gemotiveerd en geconcentreerd bezig zijn!

Myst
Myst is een adventure dat bekend staat om de prachtige grafische vormgeving. Het verhaal speelt zich af op een eiland en de beelden zijn prachtig en zeer fantasievol. Er zijn verschillende delen van het spel; ik geloof dat de laatste deel 5 is (maar misschien loop ik een paar delen achter!). Tim Rylands gebruikt Myst om zijn leerlingen (10 en 11 jaar) te inspireren tot verhalen vertellen en schrijven, luisteren en observeren. Klik hier als je een interview met Tim wilt bekijken.

Harry Potter and the Chamber of Secrets
De bekende Harry Potter verhalen hebben de gamesindustrie geïnspireerd tot het maken van een Harry Potter game. De game wordt over het algemeen niet erg positief beoordeeld; het is natuurlijk ook lastig om iets toe te voegen aan het succes van de boeken en de films. Dit gegeven wordt gebruikt in een les media-educatie. De leerlingen worden eerst in 2 groepen verdeeld: de ene groep speelt de game via het whiteboard, de andere groep geeft adviezen en opdrachten. Vervolgens laat de docent een aantal stukken uit de film zien die hetzelfde fragment behandelen als de stukken die in de game aan de orde zijn geweest. De leerlingen krijgen de opdracht spel en film met elkaar te vergelijken op een aantal punten, bijv. de beelden, het geluid, het verhaal enz. Op deze manier krijgen ze begrip voor de regels van deze beide media waarin bewegende beelden een rol spelen.

Who wants to be a millionaire?
Dit spel is gebaseerd op het gelijknamige televisiespel, dat ook in Nederland op televisie te zien is. Een kandidaat krijgt vragen voorgelegd in oplopende moeilijkheid. Bij elke goed beantwoorde vraag krijgt de kandidaat een steeds groter wordend geldbedrag. Weet de kandidaat het antwoord niet, dan kan hij 3 keer hulp krijgen: één keer door 2 foute antwoorden weg te laten strepen, een keer door het publiek te laten stemmen en één keer door advies te vragen aan een expert. Van dit spel zijn ook versies (o.a. in PowerPoint) te vinden op internet, waarbij je zelf de vragen kunt invullen.
Dit spel wordt gebruikt om bij leerlingen van 7 tot 11 jaar kennis te toetsen over een bepaald onderwerp. Voor tips voor het gebruik van dit spel vond ik een artikel in het tijdschrift Informs : Transactions on Education.

School Tycoon
Weer één van de Tycoon-spellen. In dit spel moet de speler een school bouwen en runnen. Leerlingen van 10 en 11 jaar speelden dit spel met als doel hun ruimtelijk inzicht en hun rekenvaardigheid te vergroten, en om ze te laten nadenken over het sociale functioneren binnen een school. De leerlingen kregen per team een opdracht om een school te bouwen binnen een bepaald budget. Na afloop van het spel werden de verschillende scholen uitgeprint. De leerlingen bekeken elkaars werk en er werd besproken waarom de ene school wel en een andere school niet goed draaide.

Dancing Stage Party edition
Er wordt nog maar weinig gebruik gemaakt wordt van een dansmat, terwijl dit stukje gereedschap heel duidelijk mogelijkheden biedt voor het onderwijs. In het voorbeeld van John Kirriemuir wordt een dansmat gebruikt bij het spel Dancing Stage Party edition. In dit spel moet de speler danspassen nadoen die in het spel worden voorgedaan. Het spel wordt gespeeld op een middelbare school. De doelstelling is om meiden van 15, 16 jaar tot beweging aan te zetten. In de school worden in gangen en lege lokalen, het spel Dance Party geïnstelleerd, met uiteraard de daarbij behorende dansmat. Het duurt niet lang voordat de meiden enthousiast worden. En de jongens volgden al heel snel!
De dansmat wordt in Nederland ook gebruikt door o.a. Geedesign. Bij hun software moeten de leerlingen a.h.w. met hun voeten het goede antwoord geven op vragen, waardoor denken en bewegen gecombineerd wordt. Hetzelfde principe wordt gebruikt in de software van Sonica waarmee je Spaans kunt leren. Daarover schreef ik al eens in maart vorig jaar.

Battle of Austerlitz
Het spel Battle of Austerlitz gaat over Napoleontische oorlogsvoering. Dit spel kan worden gebruikt om studenten (van 18 tot 20 jaar) enthousiast te krijgen voor dit onderwerp, en om ze inzicht te geven in de strategieën die daarin uitgevoerd worden. Er werden historische scenario's gebruikt, en de studenten kregen elk een eigen rol in het spel (bijv. commandant, soldaat of majoor, bij de infanterie, artillerie of de cavalerie).
Ook in Nederland wordt gebruik gemaakt van games in het geschiedenisonderwijs, getuige het (goed bezochte) studiedag Game Over! Games en Geschiedenis. Het verslag hiervan is zeker de moeite waard!

Ben ik compleet met deze opsomming? Nee hoor: er zijn nog meer voorbeelden van gebruik van games in het onderwijs. Ik weet bijvoorbeeld dat het spel Crazy Machines op sommige (basis)scholen wordt ingezet, Professionals wordt gebruikt in het VMBO en de Bizzkidz management competitie is al jaren een succes. In mijn FURL-archief en in Games2Learn vind je nog meer voorbeelden van games die in het onderwijs gebruikt (kunnen) worden. En ik zou het nou zo leuk vinden als mensen die ervaring hebben met games dat hier melden of daarvan verslag doen op de website Games2Learn zodat anderen hun voordeel kunnen doen met hun ervaringen!

Geen opmerkingen: