In de groep 'Visualstory' is het de bedoeling om een verhaal te maken in de vorm van een reeks van 5 foto's. Dat kun je natuurlijk op iedere plek doen, maar het leuke van deze groep is dat de leden van de groep (maar liefst 2302 leden!) de 'verhalen' bekijken en daarop reageren. Die reacties kunnen allerlei vormen aannemen: een beschrijving van het verhaal in woorden (in proza of poëzie), commentaar (positief of negatief) op de foto's of op de opbouw van het verhaal, enz.
Het lijkt mij ontzettend leuk om deze groep (of een eigen variant daarop) te gebruiken bij taallessen. Laat alle leerlingen maar een eigen verhaal maken door foto's te maken. Je kunt natuurlijk de regels volgen van deze groep, maar je kunt er ook je eigen opdrachten aan vastknopen. Het lijkt me leuk om de andere leerlingen te vragen het verhaal of een vervolg daarop in hun eigen woorden of beelden te laten schrijven, of een nieuw verhaal te maken door foto's bij elkaar te zetten van verschillende anderen, ze te vragen om onderschriften te maken bij de foto's enz. En misschien hebben de leerlingen zelf nog veel leukere ideeën: dat zou ik ze zeker willen vragen.
Leuk toch, al die nieuwe middelen die we in het onderwijs kunnen gebruiken?
Littlegreenfroggy: How to move an orangutan. By an orangutan
2 opmerkingen:
Leuke tip, Margreet!
Ik ben meteen lid geworden van de group op Flickr!
@Wytze,
Ik zag je gisteren bij de Digi-uni, maar je was druk in gesprek ;-(
Ja, ik vind dit soort dingen heel leuk, en ik ben ervan overtuigd dat docenten nog veel meer van dit soort creatieve toepassingen van web 2.0 tools hebben. Het zou goed zijn als iemand dit soort zaken in kaart kon brengen, met daarbij ook praktische tips, misschien lesbrieven enz. Een soort goodpractices op het gebied van web 2.0. Dat lijkt me erg de moeite waard!
Een reactie posten