donderdag 28 september 2006

Gamen met al je zintuigen

amBXVan lang geleden kan ik me herinneren dat er films werden uitgebracht met 'sensurround': een techniek dat het mogelijk maakte om beweging die op het filmdoek werd getoond voelbaar te maken voor de bioscoopbezoeker. Bij de film Earthquake kon je daardoor niet alleen zien hoe de aarde beefde, je trilde letterlijk zelf mee. Het was een techniek waar ik erg van onder de indruk was, maar die voor mij toch eigenlijk maar weinig toevoegde aan de film. Het was leuk om het een keer te ervaren, maar daar bleef het dan ook bij.

Op PCMweb las ik dat er nu een techniek is (amBX) waarbij gamers tijdens het spelen getrakteerd worden op extra effecten, zoals kleuren, geluid, warmte of zelfs een briesje. Om die effecten te kunnen bereiken heb je wel wat extra apparatuur nodig bij je p.c.: een apart speakersysteem, ventilatoren, lampen en een trilapparaat worden via usb door de pc aangestuurd. En uiteraard moeten de games dan wel apart voor dat systeem geschreven zijn.

Ik betwijfel erg of dit veel toevoegt aan games. Over het algemeen is men het erover eens dat niet de graphics bepalen of een game leuk is om te spelen, maar dat de regelset daarvoor primair bepalend is. Allerlei andere factoren zoals graphics, sound en navigatie kunnen een goede game wel beter maken, maar een game met een slechte regelset wordt daarmee niet een goede game. Ik denk daarom dat ook het aanspreken van andere zintuigen nooit meer kan zijn dan iets extra's. En zelfs daar heb ik mijn twijfels bij. Want het spel kan daarmee wel realistischer worden, maar is het niet leuk om ook nog iets aan je eigen verbeelding over te laten? Want de rook die je in je fantasie ruikt bij een brand op het scherm ruikt vast anders dan de geur die uit de ventilatoren komt, en de sensatie die je in gedachten voelt als je in een race-auto door de straten scheurt voelt waarschijnlijk anders dan het trillen van de trilmachine. Nee: laat mij maar liever fantaseren. Bij mij komen al die apparaten er voorlopig niet in!

Geen opmerkingen: