maandag 4 september 2006

Games bouwen; nu ook voor de Xbox

XNA Game Studio Express gratis te downloadenOmdat games op dit moment in onze maatschappij een steeds belangrijker positie innemen, is het goed als zoveel mogelijk mensen verstand hebben daarvan, zodat we de kansen en de bedreigingen daarvan beter kunnen inschatten. Het zelf ontwerpen en bouwen van games is een goede manier (volgens mij: de beste) om inzicht te krijgen hierin. Vandaar dat ik heel blij was vorig jaar invulling te kunnen geven aan de wedstrijd Make-a-Game.

In die wedstrijd maakten leerlingen een educatieve game met het programma Game Maker. Ik ben een grote fan van dat programma omdat je daarmee heel eenvoudig zelf games voor op de p.c. kunt ontwerpen. Je hoeft er niet een hele taal voor te leren: het programma werkt menugestuurd; je kunt met drag&drop de leukste games maken. Wil je meer dan het menu biedt, dan kun je met de ingebouwde programmeertaal nog verder gaan. Een programma dus waarmee zowel beginners als (ver-)gevorderden games kunnen bouwen.

Maar sinds kort is er een nieuwe tool voor gamebouwers. Microsoft stelt voor iedereen die beschikt over een pc met Windows XP gratis XNA Game Studio Express beschikbaar waarmee je games kunt bouwen voor de Xbox 360. Wil je de games die je hebt gemaakt uitwisselen met andere ontwikkelaars, dan betaal je daarvoor 99 dollar per jaar. Voor dat geld krijg je dan ook toegang tot informatie die het ontwikkelingsproces vereenvoudigt. Ik heb me laten vertellen dat de software op dit moment behoorlijk lastig is om onder de knie te krijgen, maar dat binnenkort een verbeterde versie aangeboden zal worden.

Ik ben blij met deze ontwikkeling: hoe meer mensen in aanraking komen met het bouwen van games hoe beter. Voor het bouwen van educatieve games lijkt het me niet erg bruikbaar, simpelweg omdat weinig scholen beschikken over de Xbox en de ontwikkelde games dus maar op weinig scholen gebruikt zullen kunnen worden. Maar ook van het ontwikkelen van entertainmentgames valt veel te leren, dus ik heb geen enkel bezwaar tegen deze stap van Microsoft. Wel hoop ik dat dit niet betekent dat hiermee andere software van de markt gedrukt wordt, maar dat het ook op de langere termijn een verbreding van het aanbod is!

Geen opmerkingen: