ThiemeMeulenhoff heeft bij de film en het boek Kruistocht in spijkerbroek een vakoverstijgend project ontwikkeld, dat gebruikt kan worden bij de lessen Nederlands, geschiedenis en het leergebied kunst en cultuur. Je kunt die nu al bestellen, voor € 4,95 per katern. Er is een katern voor de onderbouw vmbo (ISBN 90-06-10325-x) en een voor onderbouw havo/vwo (ISBN 90-06-10324-1). Later dit jaar zal ThiemeMeulenhoff komen met een lespakket, met daarbij de film op dvd.
Maar je kunt natuurlijk ook heel goed zelf allerlei projecten bedenken rond dit boek en alvast aan de slag gaan. Op de site www.theabeckman.nl zijn al heel wat links te vinden die daarbij gebruikt kunnen worden. Maar voor wie geen zin heeft om zelf te zoeken, hier nog wat links.
Nederlands:
Op de site van is een biografie van Thea Beckman, een overzicht van haar werken en de complete tekst van Kruistocht in Spijkerbroek. In Jeugdliteratuur in de basisvorming van NBD/Biblion, zijn verschillende lessuggesties te vinden voor bij de boeken van Thea Beckman.
Geschiedenis:
Sipke Kloosterman heeft voor leerlingen van de basisschool een aantal links verzameld op zijn Internetwijzer voor het basisonderwijs. Zoeken op 'kruistocht' levert niet alleen links op naar websites met informatie over het boek en de schrijfsters, maar ook over kruistochten. Op Histoforum is lesmateriaal te vinden over de Middeleeuwen, en er zijn heel veel links naar websites over kruistochten. Een enorme hoeveelheid links naar sites over de Middeleeuwen is te vinden op deze site. In de Nederlandstalige Wikipedia is een aparte rubriek voor de Middeleeuwen. Hierin staan allerlei onderwerpen genoemd die met de Middeleeuwen te maken hebben: van het wapen Morgenster tot en met De Zwarte dood, en van de Hoofse liefde tot en met Middeleeuws voetbal.
In de ThinkQuest-bibliotheek zijn een aantal sites te vinden waarop onderwerpen uit de Middeleeuwen behandeld worden. Op de site die gemaakt is door studenten van de hogeschool Domstad in 2001 wordt informatie gegeven over kruistochten, ridders, kastelen, dagelijks leven, heksen, muzikanten en straffen. Meer informatie over straffen in de Middeleeuwen vind je op de site Strafwerk(t).
Natuurlijk zijn er ook spellen waarbij de Middeleeuwen centraal staan. Sipke Kloosterman heeft op zijn Dit.is/geschiedenis een speelse site over de Middeleeuwen. Je neemt daarbij een kijkje bij een kasteel, een boerenwoning en een klooster. De Koninklijke Bibliotheek heeft een soort spel over Nederland in de Middeleeuwen. Daarin worden de eet- en drinkgewoonten in de Middeleeuwen toegelicht. Het uiteindelijke doel van het spel is een moord op te lossen. Een opdracht hierbij zou kunnen zijn om de leerlingen zelf een misdaadverhaal te laten schrijven dat speelt tijdens de kruistochten en waarbij je kennis nodig hebt van dat onderwerp om de moordzaak op te kunnen lossen.
Verzorging en koken
Een andere ThinkQuest-site, gemaakt door leerlingen uit het VO in 2003 behandelt de onderwerpen gezondheid, wonen, voedsel, heksen en muziek. Dat zou een goede basis kunnen zijn voor een opdracht over voeding en verzorging nu en in de Middeleeuwen: wat aten de mensen toen en wat nu, hoe dachten ze over hygiëne en zou je mensen van nu een middeleeuws menu aanbevelen? Misschien kan zo'n opdracht zelfs afgesloten worden met een (aangepaste) middeleeuwse maaltijd ;-)
CKV
Op de site Kunstkijker is informatie te vinden over kunst in de Middeleeuwen. Voor het vak Techniek zou een opdracht bedacht kunnen worden rondom uitvindingen in de Middeleeuwen.
Techniek
In de Middeleeuwen zijn een aantal grote uitvindingen gedaan, bijvoorbeeld ten behoeve van de landbouw (ploeg, halster voor werkpaarden) en er werden allerlei verschillende wapens en wapenuitrustingen gemaakt. Leerlingen kunnen aan de slag gaan met dit onderwerp door uit te zoeken welke uitvindingen gedaan zijn in die tijd, van welke uitvindingen wij nu nog (al dan niet in een verbeterde versie) gebruik maken, en welke uitvindingen achterhaald zijn. En misschien hebben zij zelf nog wel voorstellen voor verbetering van een aantal uitvindingen van toen.
Mode
De titel 'kruistocht in spijkerbroek' daagt natuurlijk uit om een opdracht te geven die met kleding te maken heeft. Leerlingen zouden bijvoorbeeld de volgende opdracht kunnen krijgen: 'Zou een spijkerbroek handig zijn geweest voor een kruisridder? Welke kleding zou iemand die nu dezelfde reis wil maken als destijds de kruisridders in zijn koffer meenemen? Welke toepassing van 'intelligent textiel' of 'smart textile' zou je kunnen bedenken voor een kruisridder van nu?
Kortom: er is van alles te bedenken rondom het boek Kruistocht in spijkerbroek. Ik ben benieuwd of er scholen zijn één of meer lessen gaan besteden aan het boek naar aanleiding van de film. Laat je het weten via dit blog als je plannen hebt?
1 opmerking:
Een van mijn favoriete jeugdboeken (wanneer wordt Een Brief voor de Koning eens verfilmd?) en ik ben dan ook zeer benieuwd naar de verfilming! Bedankt voor alle linkjes!!!
Een reactie posten