vrijdag 13 oktober 2006

Brainteaser; review

BrainteaserHet spel Brainteaser kreeg vorig schooljaar de Docentenjury-prijs bij de wedstrijd Make-a-Game. De vakjury gaf het volgende commentaar:

Brainteaser is een uitdagend spel, vooral omdat het de mogelijkheid biedt om twee spelers tegen elkaar te laten spelen. De game is technisch niet ingewikkeld en redelijk makkelijk te maken, maar biedt slimme mogelijkheden voor het onderwijs. De vakjury was vooral enthousiast over de sleutel voor leraren waardoor docenten zelf vragen kunnen maken voor Brainteaser en het feit dat daarmee deze game binnen iedere context gebruikt kan worden. De vormgeving van het spel is simpel, maar doeltreffend: het team heeft zich niet verloren in het maken van prachtige graphics. Het spel zou verder uitgewerkt kunnen worden door verschillende modellen kruiswoordpuzzels aan te bieden waardoor de speler telkens meer moet nadenken over de slimste route (en het soms misschien zelfs interessanter is om een keer een vraag fout te beantwoorden om je tegenstander een hak te zetten!) en het strategie-element dus meer invulling krijgt.

Het didactisch ontwerp van Brainteaser is niet echt vernieuwend: het is een goed bruikbare speelse variant voor het inoefenen van kennisvragen. Daarmee blijven kansen liggen die gaming biedt ter ondersteuning van meer complexe, procesgerichte, leeractiviteiten. Maar Brainteaser is wel didactisch de meest uitgewerkte game van alle inzendingen en direct bruikbaar voor veel docenten in het huidige onderwijs. Brainteaser verdient daarmee de docentenjuryprijs.
Martijn heeft hieronder over de game een review geschreven.

Geen opmerkingen: