maandag 2 oktober 2006

Indeling gamers

Gelezen op Marketing Facts: er is een nieuwe indeling bedacht voor gamers:
  • power gamers: het prototype van de gamer. De zeer fanatieke gamer die bijna al zijn/haar tijd besteed aan games. Goed voor 11 procent van de markt, en voor 30 procent van de omzet in games.
  • social gamers. Spelen vooral vanwege de sociale contacten die ze hebben rondom/tijdens het gamen.
  • leisure gamers. Spelen vooral casual games (kleine spelletjes die je 'even tussendoor' kunt spelen).
  • dormant gamers. In hun hart zijn dit fervente gamers, maar vanwege tijdgebrek besteden ze weinig tijd aan games.
  • incidental gamers. Deze groep speelt spelletjes uit verveling.
  • occasional gamers. Zij spelen bijna uitsluitend puzzle-spelletjes, woord- en bordspellen.

Ik ben altijd gek op dit soort indelingen, en snap dat ze belangrijk zijn voor de marketing van games, maar voel me er toch niet zo bij op mijn gemak. Ik speel veel games (grote en kleine door elkaar), soms omdat ik zin heb, maar ook wel eens als verstrooiing. Ik heb minder tijd voor gamen dan ik zou willen, en ik vind ze eigenlijk alleen maar leuk als ik mijn ervaringen/kennis kan delen met anderen. En die anderen kunnen dan docenten zijn, maar ik vind het ook leuk om samen met mijn kinderen te gamen. Wie kan mij zeggen bij welke groep ik thuishoor?


1 opmerking:

Edwin Mijnsbergen zei

Maar hoe zit het dan weer met hardcore gamers die dol zijn op het sociale aspect?

-en soms geen tijd hebben om hardcore te zijn-

Het punt van indeling in vakjes is dat je nooit helemaal past :-)