donderdag 5 oktober 2006

Multiculti

MulticultiVandaag weer een bespreking van een educatieve game: Multiculti. Multiculti won de Deelnemersprijs omdat de deelnemers aan Make-a-Game deze game de beste inzending van 2005-2006 vonden. De vakjury zei er het volgende over:

Prachtig vormgegeven ‘old skool’ game. De opening is mooi geanimeerd en de gebouwen in de game bijzonder gedetailleerd. Omdat het met zoveel oog voor detail is gemaakt ontstaat er een bijzonder sfeertje in de game. Ook de gesprekjes die je voert binnen de game passen daar goed in. De vragen die in het spel gesteld worden zijn behoorlijk lastig waardoor het een uitdaging is om het spel uit te spelen. Multiculti is gemaakt bij een bestaande lesmethode en kan daarom makkelijk gebruikt worden als aanvulling op de lessen.
Het spel zou sterker gemaakt kunnen worden door het leren zelf in het spel op te nemen. Dan zou je bijvoorbeeld ook (meer) levensbeschouwelijke stromingen op kunnen nemen die niet in het boek behandeld worden, maar die voor leerlingen misschien wel interessant zijn. Nu wordt alleen de kennis van de speler getest; door in de game ook de lesstof zelf aan te bieden benut je de didactische mogelijkheden van games.
Mijn zoon is het gedeeltelijk eens met de vakjury, maar op het punt van didactiek heeft hij er nog een paar kanttekeningen bij.

Review Multiculti
Door Martijn van den Berg

Levensbeschouwing is een vak dat je niet zo veel ziet in games. Ik persoonlijk denk dat dit is omdat sommige mensen het niet op school hebben en andere mensen krijgen het weinig. Persoonlijk krijg ik het niet en ik denk dat ik het nou ook niet het leukste vak zou vinden als ik het wel zou krijgen. Maar dat is nou juist het doel van games. Een onderwerp leuk maken zodat mensen zich er voor gaan interesseren.

Multiculti is een game die zich bezighoudt met levensbeschouwing. Dit is een van de prijswinnaars van make-a-game en ik moet zeggen, absoluut terecht. Multiculti is een game waarbij je een werkstuk moet maken voor levensbeschouwing van je leraar en jij moet daarvoor allemaal blaadjes zien te bemachtigen door naar verschillende religieuze gebouwen te gaan, daar een paar vragen te beantwoorden, en als je alles hebt je werkstuk in te leveren, ga je naar je leraar en geeft die je een cijfer. (afhankelijk van het aantal pagina’s dat je hebt kunnen bemachtigen.

Ook dit spel is met gamemaker gemaakt, en ik moet zeggen, dat kan je bijna niet er aan zien. En dat is alleen een pluspunt, want dat betekent dat het een goed lopende game is. Als je deze game opstart, zie je een boek dat netjes omslaat als je iets aanklikt. Als je de game start, zie je gelijk een redelijk grote wereld waarin je overal naartoe wilt. Je wilt naar de moskee, maar je ziet een synagoge staan. Je vraagt je vervolgens af wat die grote open plek betekent. Er is genoeg te doen. En alles heeft zo z’n eigen muziekje.

Wat ik ook nog wil opmerken, is dat ze alle plaatjes voor de game zelf gemaakt hebben. En dat hebben alle winnende games, maar bij deze game vind ik dat nog meer bijzonder dan bij andere games. Want ieder karakter die je tegenkomt is anders. En alles is gepixelprogrammeerd. En ze zijn stuk voor stuk speciaal. En ze zijn stuk voor stuk knap gemaakt. Net als de wereld. Ik heb me wel eens afgevraagd hoeveel pixels er in de hele wereld zouden zitten, dus hoeveel keer ze met de muisknop hebben moeten klikken om iedere keer 1 pixel te krijgen. En het antwoord kan ik je geven zonder te tellen: heel veel.

Na al die lof die ik ze heb gegeven kom ik aan bij het educatieve gedeelte van deze game. Je loopt rond, je beantwoordt vragen, maar er is nergens informatie te vinden voor het beantwoorden van die vragen. En de vragen zijn meestal best wel lastig. Dus het wordt een gok. Als je kijkt hoe het educatief in het onderwijs bruikbaar zou zijn, zou je misschien kunnen denken aan het een aantal keer leren spelen, maar dat gaat op een gegeven moment een beetje saai worden. Maar desalniettemin zal je dit spel wel kunnen gebruiken voor een proefwerk levensbeschouwing, vooral omdat je alles kunt nakijken met het lerarenprogrammaatje.

Multiculti is een heel mooie amateur-game, die qua techniek zeker over sommige professionele games heen kan. Het educatieve valt soms ver te zoeken maar het is toch leuk om eens een keer een uurtje achter deze game te zitten en het te ontdekken. Het is mooi om te zien hoe zo’n onbekend vak toch op zo’n manier belicht kan worden. In het begin zei ik dat het vak levensbeschouwing me niet leuk lijkt, deze game maakt het vak wel een stuk leuker!

Geen opmerkingen: