vrijdag 6 oktober 2006
Mediawijs
Blogde ik dinsdag nog over de conferentie Mediawijsheid op 12 oktober (er is nog plaats, dus meld je aan!), kom ik prompt daarna Pixelme tegen, een prachtige website tegen die helemaal aan dat onderwerp gewijd is.
De site is bestemd voor de bovenbouw van de basisschool of de onderbouw van het voortgezet onderwijs. Maar je zou de site ook kunnen gebruiken voor de bovenbouw: er is genoeg te beleven, en de links die her en der in de onderdelen verstopt zitten verwijzen soms naar sites van een hoog niveau. Dat ik de site zelf toch liever neer zou leggen bij de onderbouw van het VO of de bovenbouw van het basisonderwijs ligt dan ook meer aan het raamwerk dat om al dit fraais heen is gemaakt, dan aan de inhoud van de site. Je kunt er op verschillende manieren animaties maken, spelen en oefenen met muziek (mixen, samplen), je krijgt informatie over o.a. gsm's, weblogs, podcasten en sms-taal, er is info over zaken als webquest, gsm, podcast enz. , er is plek waar je kunst kunt maken en een museum waar je de kunstwerken van iedereen kan bekijken, en er zijn 'quests' waar je vragen moet beantwoorden om de vipruimte binnen te mogen.
Wie de tijd neemt om deze site eens helemaal te bekijken zal zeker mediawijs worden!
Labels:
mediawijsheid
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
2 opmerkingen:
Ik vind de site ERG fraai vormgegeven, maar ook dat er wat meer structuur zou mogen worden geboden in wat je er nu kunt vinden en wat je er mee kunt doen. Veel schermpjes waarvan ik al snel de animatie beu wordt, en veel info, maar daardoor ook beetje bomen/bos-probleem....
@MrT,
Daar kan ik me wel wat bij voorstellen: ik ben er zelf ook heel wat uurtjes mee bezig geweest om alles te ontdekken (en ik durf nog niet te zeggen dat ik alles heb gezien). Dat maakt het lastig om het heel doelgericht te gebruiken. Maar ook daarin zie ik wel weer een uitdaging. Ik zou het ook leuk vinden om leerlingen de site te laten ontdekken, en ze dan zelf een van de onderwerpen die daarin aan de orde komen uit te laten werken, op een manier die past bij het onderwerp. Als de klas daarna de ervaringen uitwisselt, gok ik dat je een redelijk compleet beeld krijgt van mediawijsheid. Maar ik ben het met je eens: voor een duidelijk afgebakende les is het wel (zoals een collega zei) 'een doos van Pandora'!
Een reactie posten