donderdag 23 november 2006

Downloaden van games; moet kunnen of gigantisch illegaal?

Screenshot uit het spel Tegenwoordig is het voor sommige mensen heel normaal om als ze een game willen, gewoon even hun download software op te zoeken en de game te downloaden en met behulp van een stel complexe programma’s deze aan de praat te krijgen. Het is gratis en voor niets en het werkt (meestal) goed. Echter zijn er een paar problemen, de beveiliging van bepaalde games wordt steeds sterker en het wordt steeds moeilijker om deze beveiliging te kraken. Bovendien komen steeds meer games alleen op consoles uit, waarbij het moeilijker is om deze games te kopiëren. De enige optie is je console ombouwen, maar dat kost ook weer geld en je kan de games niet downloaden.

Maar is het downloaden nou zo raar? Er wordt natuurlijk een hele hoop geld in een game gestoken om het zo mooi te krijgen als het is. Dan kost een game gemiddeld ongeveer 60 euro. Tegenwoordig kan je dan ook zo’n 10 tot 20 uur spelen met een game voor je het uitgespeeld hebt. Natuurlijk is dat zonder multiplayer gerekend. Maar laten we nou eens uitgaan van een game van 20 uur. Dan betaal je zo’n 3 euro per uur om een game te kunnen spelen. Dat is dan blijkbaar nodig om op zo’n game winst te maken. Maar is het ook waard om zo’n game te spelen voor dat bedrag? Dat is een discussie die iedere persoon voor zichzelf moet maken.

Nu hebben we de mooie vraag: wat zou er gebeuren als niemand ooit meer zou downloaden? Dan zouden er natuurlijk 2 opties zijn. De eerste is dat de game-industrie groter zou worden door het geld dat ze extra zou verdienen met de opbrengst van games en de tweede mogelijkheid is dat ze de winst voor zichzelf zouden houden. Ik denk eerlijk gezegd het eerste. Bedrijven willen groter worden omdat ze dan meer kunnen verdienen. Maar het probleem blijft nog steeds voor iedere game die gemaakt wordt: ze worden alsmaar duurder om te maken door de behoefte aan verbeterde kwaliteit en dat maakt ook dat ze in de winkel steeds duurder worden en de prijzen in de winkel steeds omhoog gaan en je iedere keer moet kijken wanneer je de grens bereikt hebt van het vergelijken van de speelduur en de prijs. Maar ja, dat scheidt natuurlijk de echte gamers van de mensen die gewoon eens een spelletje kopen.

Geen opmerkingen: