donderdag 2 november 2006

Frustratie in games; hoe komt het en wat doe je er aan?

Oneindige frustratie Je hebt het vast wel een keer gehad. Je speelt een game, vervolgens gebeurt er iets waarvan je niet wil dat het is en als je het opnieuw probeert lukt het weer niet. Vervolgens probeer je het weer en weer en het lukt weer niet. Je wordt boos, want je wil persé dat het werkt, op een gegeven moment word je zo boos op je spelcomputer dat je er op gaat afreageren. En dat moet je natuurlijk voorkomen. Ik heb meerdere mensen dit zien meemaken en daarom schrijf ik er nu een artikel over met handige tips.

Dit is eigenlijk een langdurige cyclus. Eerst gaat een ding niet goed, wat een beetje frustratie opwekt, vervolgens wil je het weer doen, want het zou moeten lukken, en dan lukt het weer niet, wat weer meer frustratie opwekt.

Frustratie in games kan op 2 manieren komen: het uitdaginggehalte kan te hoog zijn waardoor dingen niet lukken of een game functioneert niet zoals het zou moeten. Een voorbeeld van het eerste geval: je ziet een leuke shooter in de winkel liggen die je graag wilt kopen. Alleen het probleem is dat je nog nooit een shooter hebt gespeeld. En de shooter is ook nog eens een moeilijke. Je start met het te spelen en wat blijkt: het is helemaal te moeilijk voor je. Je wilt heel graag verder komen, maar het lukt je alsmaar niet. Daardoor kom je in de bovengenoemde cyclus terecht en dan is er geen weg terug meer.

Een voorbeeld van het tweede geval is een game die niet goed werkt. Dit zijn niet alleen amateur-games die dat hebben, maar ook soms professionele games. Bijvoorbeeld een game die een camera gebruikt of een game waarbij je spraak nodig hebt. Er kan daar iets zijn waardoor het spel niet goed functioneert zoals het niet goed uitspreken van een woord of een vuiltje op de lens van de camera. Vervolgens lukt het niet, je probeert het weer, het lukt niet en je komt in de cyclus terecht.

Nu is het natuurlijk niet leuk om aan het eind van deze cyclus te komen want dat gaat ten koste van de spelcomputer en daar heb je aan het eind meestal spijt van. Meestal ontdek je dat je in de cyclus zit maar je wil er niet uit want het is belangrijk voor je om dat ene ding te halen. En zo ga je verder. Daarom is het belangrijk de cyclus zo snel mogelijk te doorbreken. Daar zijn een aantal manieren voor.

Als je de cyclus nog maar een paar keer bent doorgegaan, en je frustratie nog niet zo erg is, is het verstandig om te proberen er aan te denken wat je nog meer deze dag moet doen, en dat dan in je hoofd belangrijker maken dan het spelletje waar je mee bezig bent. Vervolgens moet je dan proberen te constateren dat je eigenlijk nog wat anders moet doen en dan je game wegleggen en iets anders gaan doen.

Als je al een stuk verder bent en je bent een beetje fanatiek, lukt dit vaak niet meer. Je moet het halen, je kan niet meer stoppen voor je het gehaald hebt. In dit geval heb je veel frustratie in je zitten en moet je dat ergens kwijt. Het klinkt misschien raar, maar je moet iets vinden om je op uit te leven. Iets wat zacht is en niet kapot kan, zoals een kussen. Hierbij is het belangrijk dat je je helemaal uitleeft voordat je ermee stopt. Je moet geen woede meer hebben. Als je dat bereikt, kan je ook zeggen: deze game is het niet waard, ik probeer het later nog eens. Of als het echt niet lukt: deze game heeft gewoon een bug waardoor het onspeelbaar wordt en dan de game proberen te ruilen of wegleggen.

Zo voorkom je dat je het eind van de cyclus bereikt en kan je het volgende spel weer gewoon op dezelfde spelcomputer spelen. En ik kan het weten, ik zit er ook wel eens in bij het reviewen. ;-)

Geen opmerkingen: