donderdag 14 december 2006

Bekijk het maar!

Bekijkhetmaar.nuEen prima initiatief van Kijkwijzer: Bekijk het maar. nu, een website speciaal voor kinderen waarin duidelijk wordt gemaakt hoe Kijkwijzer werkt. Op de site vind je informatie over Kijkwijzer, de organisatie die ouders adviseert over welke films en televisieprogramma's schadelijk kunnen zijn voor kinderen van verschillende leeftijdscategorieën.

Wat mij het meest aanspreekt van de site is de mogelijkheid om zelf te testen in welke leeftijdscategorie een film of televisieprogramma valt. Je kunt een lijst met vragen beantwoorden, waarna het programma aangeeft in welke leeftijdscategorie de film of het televisieprogramma valt en welke verdere classificaties eraan worden gegeven (bijv. angst, geweld, discriminatie, seks etc.). Door het invullen van de vragen krijg je een goed inzicht waarop gelet wordt bij het beoordelen van films en televisieprogramma's. Zo krijg je bijvoorbeeld de vraag of er geweld voorkomt in de film/het t.v.-programma dat je wilt beoordelen en of het dan gaat om 'hard geweld' of niet. De term 'hard geweld' wordt toegelicht. Daarvan is sprake als:
  • je opzwepende muziek hoort als de mensen gaan vechten;
  • je goed ziet dat het slachtoffer veel pijn heeft;
  • je het geweld in slowmotion ziet;
  • je het geweld van heel dichtbij ziet;
  • de klappen extra hard klinken.
Kijk, dat vind ik nu nuttig om te weten, want dat maakt dat ik toch weer wat meer genuanceerd kijk naar geweld (en idem geldt voor de andere criteria van de Kijkwijzer). En dat kan ik weer gebruiken als ik andere dingen wil beoordelen, bijvoorbeeld een boek of een theatershow. Ik herinner me dat de reacties van mijn kinderen op de theatershows waar ik ze mee naar toe nam, soms heel anders waren dan ik had verwacht. Met dit lijstje van criteria denk ik dat ik veel beter had kunnen beoordelen wat ze misschien spannend of vervelend zouden vinden. Ik ben vast niet de enige ouder/opvoeder die dit soort zaken wel eens verkeerd heeft ingeschat!

Dus ook al richt Bekijkhetmaar.nu zich op kinderen, ik vind het ook een aanrader voor ouders en opvoeders!

Geen opmerkingen: