zaterdag 2 december 2006

Google gadgets: speelse toevoegingen

Het zelf maken en bijhouden van een website of een weblog is zeker iets wat kan helpen om leerlingen mediawijs te maken. Ze kunnen hierdoor leren hoe je publiceert op het web, wat je wel en wat je beter niet kunt vertellen op een plek die iedereen kan bekijken, en hoe het nu eigenlijk zit met copyright op teksten en plaatjes. Want veel leerlingen weten wel hoe ze een website of weblog moeten maken, maar velen hebben weinig verstand van hoe je daar nu op een goede manier inhoud aan geeft.

Veel leerlingen met name uit het basisonderwijs vinden het leuk om hun eigen verhaal te publiceren en met anderen te delen via het web. Een weblog leent zich daar uitstekend voor: als je gebruik maakt van Blogger of Web-log heb je feitelijk geen kennis van HTML nodig om toch een leuk weblog te kunnen maken. Voor het basisonderwijs had ik tot voor kort een lichte voorkeur voor Web-log van Ilse omdat ik die nog een tikje gebruikersvriendelijker vond dan Blogger. Maar Blogger is recent vernieuwd en nu ben ik daar niet meer zo van overtuigd. Eén van de leuke dingen vind ik dat het nu erg makkelijk is geworden om allerlei leuke HTML-code of Javascriptjes aan je weblog toe te voegen. Ikzelf houd over het algemeen mijn weblog het liefst zo rustig mogelijk, maar ik denk dat een weblog dat gemaakt is door en/of voor kinderen van de basisschool een stuk leuker wordt als je er een spelletje kunt spelen, er iedere dag een nieuw puzzeltje vindt, of er een tekening in kunt kleuren.

Google heeft een pagina waar maar liefst 2390 scriptjes te vinden zijn die eenvoudig aan je website of weblog toe te voegen zijn. Nu Blogger vernieuwd is kun je deze met een paar muisklikken toevoegen aan je weblog. Ter ere van Sinterklaas heb ik ter illustratie van wat op deze pagina te halen is aan dit weblog een paardje toegevoegd (helemaal onderaan, rechts op het scherm). En nu maar hopen dat een paardenliefhebber dit paard regelmatig wil verzorgen, want zijn manen en staart hebben regelmatig een borstelbeurtje nodig ;-)

Geen opmerkingen: