vrijdag 1 december 2006

Story Inventor

Story InventorWoensdag meldde ik dat er games niet altijd complex hoeven zijn en dat ze ook met eenvoudige middelen gemaakt kunnen worden. Ik noemde toen dat je voor Branching stories gebruik kunt maken van HTML of PowerPoint. Loes Sparwer van het IVKO in Amsterdam, vertelde mij dat ze met haar leerlingen een branching story had gemaakt in het kader van het project Legalopoli. De software die ze daarvoor gebruikten was Story Inventor van Koala Games. Ik kreeg van haar een kopie om het zelf eens uit te proberen. Als je geïnteresseerd bent kun je de software online bestellen voor 30 euro.

Story Inventor is een snel te doorzien programmaatje waarbij je snel een beslissingsboom kunt maken. In een storyboard koppel je een tekst aan een plaatje (of een film) en een geluidsbestand. Daaraan hang je vervolgens een vraag met een aantal keuzemogelijkheden. In het storyboard geef je aan bij iedere keuzemogelijkheid naar welk volgend fragment de speler dan gaat.

Moeilijk is het allemaal niet, zeker niet als je je beperkt tot het gebruik van stilstaande beelden. Ik kreeg zelf een filmpje niet aan de praat, vermoedelijk omdat ik het probeerde met een gecomprimeerd bestandje. Ik had helaas geen ander bestand, dus ik ben benieuwd naar de ervaringen van anderen die hiermee aan de slag gaan.
Story Inventor nodigt zeker uit tot creativiteit. Je kunt leerlingen tekeningen laten maken hiervoor, maar het is misschien veel leuker als je ze foto's laat maken en bewerken en die gebruikt als basis voor je verhaal.

Kijk maar eens wat de leerlingen van de IVKO ervan hebben gemaakt. Het spel dat zij gemaakt hebben is te vinden op mijn website in een zip-bestandje. De bestanden uitpakken, en vervolgens klikken op Cell phone.exe, en geniet van de rijke fantasie van de leerlingen.

Tot slot de mening van Loes Sparwer over Story Inventor:
het geeft de mogelijkheid allerlei kunstzinnige activiteiten te integreren (foto's/film/geluid/tekst) in een game-achtige omgeving.

Geen opmerkingen: