Walkthrough betekent letterlijk vertaald “loop door” en dat is in feite ook precies wat het is. Een walkthrough is een bescrijving van het hele spel op papier door iemand die het spel al heeft gespeeld. Deze zijn meestal heel gemakkelijk te vinden op het internet. Voor ieder spel bestaat er wel een walkthrough, van shooters tot partygames. En uiteraard bevat de ene walkthrough andere info dan de andere. Bijvoorbeeld de walktrough voor een adventure bevat info over waar je heen moet gaan en de walkthrough over een racegame bevat info over wat je kan halen als je bepaalde dingen hebt gedaan.
Maar is het gebruiken van een walktrough gerechtvaardigd? Een walktrough is eigenlijk net als het gebruiken van cheats, en er is niets aan te doen. Maar als een game tot frustratie leidt, is het dan niet belangrijk om cheats te gebruiken om ooit verder te zoeken? Maar het probleem van een walkthrough is dat als je deze één keer gezien hebt, de verleiding groot is om het vaker te gaan doen als je maar heel even de weg niet kan vinden. Of om net even de geheimen op te zoeken.
Of je een walkthrough gebruikt moet je natuurlijk zelf bepalen. Maar besef wel dat je ook nog even kan doorzoeken en kan kijken of er toch nog iets is wat je niet hebt gehad. Want een walkthrough is eigenlijk gelijk aan cheats. En cheats is valsspelen, en bederft vaak spelplezier. Daarom is er een grens voor iedereen wanneer het wel of niet gerechtvaardigd is. Bij de een gebeurt het heel snel, bij de ander niet zo snel, maar waar die grans ligt, moet je voor jezelf bepalen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten